ADS

30 January 2011

Slowly2 Go Down: Hari Keempat (Bhgn 1)

08.11.2010, Isnin

Setelah tiba di Malim Nawar hampir jam 0200 pagi, dengan jarak perjalanan terjauh sepanjang lima hari kayuhan kami (134.99 kilometer). Pagi itu semua bangun lambat dari tidur, akibat keletihan dicampur dengan terlalu mengantuk. Kami mandi dan menggunakan tandas seorang demi seorang, bilangan bilik mandi dan tandas yang lebih dari seunit membuatkan perjalanan 'memerut' (buang air besar) lancar pada pagi itu hehehe ... Sesudah bersalin pakaian dan mengemaskan beg, kami bersarapan pagi bersama encik Supian, bapa kepada Zulhabri.

[Nota: setiap perkataan berwarna biru adalah mempunyai pautan (link) dan boleh diklik untuk bacaan lanjut. Imej lebih beresolusi tinggi juga boleh dilihat dengan cara klik pada gambar]


jam 1013: Semua bersarapan bersama ayah Zulhabri, encik Supian


Selesai bersarapan, kami semua memasang beg pannier masing - masing (kecuali Zul, sebab dia bawa dry bag) dan bersedia untuk perjalanan pada hari itu. Sebelum meninggalkan kediaman encik Supian, kami sempat bergambar kenangan di hadapan rumahnya. Sesudah berfoto, bersalaman dan mengucapkan terima kasih. Kami memulakan perjalanan bermula lebih kurang jam 1045 memasuki jalan besar menuju ke stesyen minyak yang terletak di persimpangan masuk utama jalan Malim Nawar. Setelah lebih kurang empat perpuluhan tujuh kilometer berkayuh, kami sampai di stesyen minyak tersebut dan berhenti seketika untuk membeli air minuman dan makanan peribadi.


 "Ape ke pelik bebenor name jalan ni ekk" ? ...


jam 1041: Bergambar kenangan bersama encik Supian


jam 1049: Memulakan perjalanan dengan hari yang begitu cerah dan ceria : )


jam 1107: Singgah di stesyen minyak membeli air minuman masing2


Selesai membeli - belah (beli, kemudian blah ahaksss) di stesyen minyak, perjalanan diteruskan dengan memasuki kembali jalan Persekutuan No. 1 menuju ke pekan Kampar. Setelah berkayuh tujuh perpuluhan lima kilometer dari persimpangan jalan Malim Nawar, kami tiba di pekan Kampar. Di sini perjalanan diteruskan dengan tidak membuat sebarang hentian, disebabkan kami telah merancang untuk berhenti di pekan Temoh. Berdasarkan pengalaman berkayuh beberapa hari sebelumnya dan tiba di lokasi pada malam hari, adalah didapati selain halangan cuaca (hujan) dan mula berkayuh lewat, kayuhan yang terlalu santai menjadi faktor kami tiba di lokasi pada waktu malam. 

Kayuhan waktu malam seharusnya dielakkan kerana selain tidak dapat menikmati pemandangan, terdapat risiko untuk dirempuh dari belakang oleh pengguna jalanraya lain walaupun basikal dipasangkan dengan lampu blinker keselamatan. Setelah berbincang dengan Muzammil, kami membuat perancangan iaitu dengan berhenti rehat hanya setelah jarak kayuhan mencapai dua puluh kilometer di mana - mana pekan ataupun stesyen minyak berhampiran. 

Pekan Kampar pada ingatan saya, terkenal di kalangan masyarakat Cina dengan keenakan biskut perisa ayamnya (status Halal diragui). Semasa berkayuh, ternampak papantanda bertulis Tapak Peringatan Perang Dunia Ke 2 di sebelah kiri jalan dimana terdapat kawasan berbukit. Saya berazam untuk datang lagi ke sini bagi melihat sendiri kesan sejarah tanahair memandangkan hari ini tidak berkesempatan untuk berbuat demikian. Dalam perjalanan dari Kampar menuju ke Temoh, kami melintasi beberapa tasik yang mana antaranya dijadikan sebagai tempat penternakan itik.


jam 1158, persamaan: menghala ke utara, pangkal 4. menghala ke selatan, pangkal 1 - 6. unik kan ?


jam 1214: Antara satu dari beberapa tasik yang kami lalui sepanjang perjalanan Kampar - Temoh


jam 1215: Memasuki pekan Temoh setelah lebih 20 kilometer berkayuh dari kediaman encik Supian


Meter di basikal saya menunjukkan jarak kayuhan kami mencapai angka dua puluh dua kilometer ketika saya dan Ah Chong tiba di pekan Temoh. Kami cuba mencari Zulhabri, Subki dan Muzammil yang tidak kelihatan. Setelah dihubungi, rupanya mereka telah sedikit terlajak ke hadapan. Mereka bertiga kemudian berpatah balik ke lokasi kami setelah saya memberikan panduan. Tempat yang saya rancang untuk berehat itu terletak di jalan menuju Behrang Stesyen, di sebuah padang berdepan dengan satu bangunan lama tidak jauh dari pejabat pos. Malangnya, pokok besar yang terdapat di situ telah tiada. Mujurlah terdapat satu penjaja yang menggunakan van berniaga betul - betul di hadapan bangunan lama itu. Masing - masing tidak ketinggalan untuk membasahkan tekak dengan air kelapa selain bergambar kenangan.


Pit stop kami di Temoh


 Kenali Temoh, cintai Temoh ...


 "Ah Chong, kamu buat aksi apa tu ? Tak senonoh betul huhuhu" ...


 Gelagat kami, dari perspektif penjaja air kelapa


Bridgestone berlatarbelakangkan warisan bangunan lama yang menarik


 Jubin lama yang terdapat pada dinding bangunan


Minum air kelapa - sudah. Bergambar kenangan - sudah. Tibalah masa untuk kami meninggalkan pekan Temoh dan menyambung perjalanan. Sebelum itu, kami singgah di stesyen minyak berhampiran untuk membeli minuman dan ada yang mengambil kesempatan untuk menambah tekanan angin tayar kerana merasakan ianya berkurangan. Dari Temoh, hentian kami seterusnya yang direncanakan iaitu di mana - mana stesyen minyak di pekan Bidor. Bidor adalah terletak sejauh dua puluh satu kilometer dari Temoh dan pekan di antaranya ialah Tapah. 

Dalam perjalanan dari Temoh menuju Tapah, kami melepasi persimpangan menuju ke Lata Kinjang yang terletak di Chenderiang. Lata Kinjang merupakan sebuah airterjun tinggi yang dapat dilihat oleh pengguna lebuhraya PLUS dalam perjalanan menuju ke Ipoh. Dalam beberapa kilometer sebelum kami tiba di pekan Tapah, bermula dari sebuah kawasan R & R di tepi laluan. Perjalanan melalui kawasan pendakian dengan beberapa bukit perlu ditempuh sebelum kami sampai di Tapah selepas sepuluh kilometer meninggalkan Temoh.


jam 1309: Papantanda yang dijumpai dalam perjalanan Temoh - Tapah


jam 1310: Lagi kawasan tasik ditempuhi dalam perjalanan kami hari itu


jam 1315: Berhampiran persimpangan masuk ke Chenderiang / Lata Kinjang


Lebih kurang tiga puluh minit meninggalkan Temoh, kami mula memasuki kawasan Tapah. Tapah merupakan persimpangan untuk naik ke Cameron Highlands selain Simpang Pulai.


jam 1331: Tiba di  Tapah


 Menghampiri persimpangan Tapah - Cameron Highlands


Bersambung ...






24 January 2011

Slowly2 Go Down: Hari Ketiga - Bhgn 3 (akhir)

07.11.2010, Ahad: 
Selesai menikmati minuman air tebu di gerai tepi jalan simpang empat lampu isyarat Changkat Jering, kami membayar harga minuman dan bergerak memasuki jalan Persekutuan No. 1 Changkat Jering - Kuala Kangsar. Dalam perjalanan, kami berhenti seketika di sebuah stesyen minyak untuk menggunakan tandas dan membeli minuman. Tidak lupa juga membeli buah - buahan potong untuk membasahkan tekak dalam cuaca panas ini ...


jam 1255: Singgah di stesyen minyak jalan Changkat Jering - Kuala Kangsar


Perjalanan diteruskan lagi memasuki kawasan Bukit Gantang di mana terdapat sedikit laluan pendakian. Ketika kami tiba di sebuah gerai menjual laksa buyung, hujan telah mula menitis. Ah Chong mengajak saya untuk menikmati laksa tersebut, tapi saya menolak kerana kami baru sahaja berhenti rehat dua kali dalam jarak yang dekat ditambah dengan waktu perjalanan kami yang telah tersasar jauh dari anggaran asal. Di sini, Subki dan Ah Chong mengenakan pelindung hujan (rain cover) pada beg kerana mereka tidak mempunyai beg pannier

Ketika kami sampai di persimpangan memasuki Bukit Gantang, hujan turun dengan lebatnya memaksa kami berteduh di sebuah restoran tepi jalan. Terkenang pada ajakan Ah Chong untuk menikmati laksa buyung sebentar tadi, kalaulah tahu kawasan di depan hujan, tentu kami dah berhenti di situ untuk makan laksa. Namun, kuasa Allah siapalah yang boleh menghalang bisik saya di dalam hati. Turut bersama kami ialah abang penjual aiskrim bermotorsikal, sempat jugalah kami membeli aiskrim beliau dan menikmatinya dalam suasana hujan lebat hehehe ... Di kawasan Bukit Gantang, terdapat kawasan bersejarah Kota serta Makam Long Jaafar. Kawasan ini pernah saya lawati bersama adik bongsu ketika perjalanan Le Tour de Perak kami pada tahun 2010


 jam 1324: Berhampiran gerai makan menjual laksa buyung Kuala Kangsar


Hujan kemudiannya berhenti dan kami memulakan perjalanan kembali dengan lebih berhati - hati kerana jalan basah. Melepasi beberapa perkampungan dan laluan pendakian, lebih kurang lima kilometer kemudian kami tiba di kawasan Bukit Berapit. Terdapat sebuah jambatan yang mempunyai laluan keretapi di atasnya. Kami berhenti sebentar di situ untuk berehat sebelum meneruskan perjalanan ke papantanda sempadan daerah Kuala Kangsar. Ia terletak bersebelahan jalan Changkat Jering - Kuala Kangsar dan lebuhraya Utara Selatan. Seperti biasa, peluang bergambar beramai - ramai tidak dilepaskan sambil menikmati pemandangan kenderaan yang menggunakan lebuhraya Utara Selatan.


jam 1421: Berehat menghilangkan penat pendakian, berlatarbelakangkan laluan keretapi atas jambatan


jam 1432: Memasuki daerah Kuala Kangsar, meninggalkan daerah Larut, Matang & Selama


Dari papantanda tersebut, laluan mula menurun sehinggalah ke sebuah kilang simen yang terletak di sebelah kiri laluan. Laluan kemudian mendatar selepas kami melalui sebuah jambatan hinggalah ke pekan Padang Rengas. Di Padang Rengas, Subki dan Zulhabri telah berkayuh laju dan meninggalkan kami bertiga di belakang. Sempat juga kami bertiga menjamu selera dengan cucur udang dan keropok lekor yang dibeli dari sebuah gerai tepi jalan.


jam 1440: Laluan menurun dari Bukit Berapit


jam 1447: Atas jambatan menuju Padang Rengas. Berlatarbelakangkan sebuah kilang simen di kejauhan


 jam 1456: Singgah membeli keropok lekor & cucur udang di pekan Padang Rengas


"Kita makan dulu" ...


Kami meninggalkan pekan Padang Rengas dengan seplastik cucur udang dan keropok lekor yang dibungkus, untuk kami makan semasa menunggang basikal. Enam kilometer dihadapan, kami berhenti di masjid Al Wahidiah, kampung Kuala Dal. Masjid lama ini pernah dipaparkan dalam siaran Majalah 3 kerana keunikan senibinanya. Semasa mengambil gambar di sini, Ah Chong dan Muzammil dikejutkan dengan seorang pakcik yang tiba - tiba memarahi mereka berdua. "Hah inilah orang KL, ambil gambar kemudian balik KL jual gambar tu" ... Haiii, nak ambil gambar pun marah, entahlah ...


 jam 1545: Masjid Al Wahidiah, Kampung Kuala Dal.


 Keunikan bahagian luar senibina masjid lama Al Wahidiah


Bangunan asal masjid sebelum proses restorasi dibuat


Dari jalan Changkat Jering - Kuala Kangsar, kami kemudian memasuki jalan Taiping untuk ke pekan (atau bandar ?) Kuala Kangsar. Berdasarkan pengalaman lalu saya ketika singgah di Kuala Kangsar, kami memilih untuk masuk ke jalan Raja Idris melalui kawasan Kolej Melayu Kuala Kangsar atau lebih kerap disebut sebagai Malay College Kuala Kangsar (MCKK) dan pohon getah tertua di Malaysia. Ketika di MCKK, kami bergambar kenangan dan berborak dengan seorang pengawal keselamatan tentang pengalamannya semasa muda yang berkayuh dengan basikal tua dari Kuala Kangsar ke Kuala Lumpur untuk mencari kerja. Dari MCKK, kami kemudian ke pohon getah tertua yang terletak di penghujung jalan Raja Idris bersebelahan Pejabat Daerah dan Tanah Kuala Kangsar. 


 jam 1557:  Memasuki jalan Taiping menuju Kuala Kangsar


 jam 1604: Gerbang aluan selamat datang


jam 1620: Singgah sebentar di MCKK


Tak dapat masuk belajar, dapat bergambar pun jadilah ...


 Fiat Sapientia Virtus, bahasa Latin bermaksud 'Manliness through Wisdom
('Kejantanan melalui Kebijaksanaan' mengikut terjemahan Google English - Malay Translator)


Berlatarbelakangkan bangunan 'Big School' (dibina pada 1909) dan sebuah pohon rendang (spesis Samanea Saman) yang dikatakan sebaya atau lebih tua dari usia sekolah


jam 1642: Bergambar kenangan di hadapan pokok getah tertua di Malaysia


Info sejarah penanaman pokok getah di Malaysia


Selesai melawat pokok getah tertua negara, kami ke medan selera di tepi sungai Perak dimana Subki dan Zulhabri telah lama menantikan kedatangan kami. Kami bergambar sebelum merasa laksa dan cendol di medan selera berhampiran. Laksa yang kami cuba pada hari itu biasa - biasa sahaja rasanya, mungkin kerana imej 'laksa kuale kangsor' hanya gah pada nama ataupun kami yang tidak mengetahui gerai mana yang laksanya paling sedap di situ. 


 jam 1658: Pemandangan Sungai Perak berlatarbelakangkan banjaran Titiwangsa


Jeti ke seberang untuk ke Sayong


 jam 1740: Jentera kayuhan diparkir berhampiran medan selera


Menikmati laksa dan cendol, menu utama di medan selera tersebut


Laksa dan cendol Medan Selera Kuala Kangsar


Jambatan yang merintangi Sungai Perak. Sebelum ini kena menaiki bot penambang untuk ke Sayong


Selepas menikmati laksa dan cendol di medan selera, kami berehat seketika dan ada yang mengambil peluang untuk bersolat, menggunakan tandas tidak kurang juga ada yang melelapkan mata seketika.  Selesai dengan urusan masing - masing, kawasan rekreasi di tepi sungai Perak ini kami tinggalkan untuk menuju ke dataran kecil yang dibina berhampiran bulatan. Di sini kami bergambar kenangan  kemudian memasuki jalan Daeng Sedili dan jalan Besar Utara Selatan yang terletak di jalan Persekutuan No. 1.


jam 1805: Kuala Kangsar - Bandar Diraja Perak


Matahari mula beransur terbenam dan jalan yang dilalui mulai kelam. Kami melepasi beberapa kampung, kemudian melalui sebuah jambatan panjang yang melintasi sungai Perak. Laluan kemudiannya berselang seli antara landai dan sedikit pendakian pendek mahupun panjang, dengan keadaan laluan yang cukup baik dan lebar. Lebih kurang dua belas kilometer dari jambatan tadi, kami tiba di kawasan Sungai Siput. Jalan di sini boleh dikatakan selamat, walaupun apabila malam terdapat banyak lori yang melaluinya. Ini adalah kerana laluannya yang mempunyai dua lorong di kebanyakan tempat dan mempunyai bahu jalan yang lebar. 

Lebih kurang dalam jam 2030 malam, kami tiba di Chemor dan berhenti untuk makan malam. Saya kemudiannya menghantar sms pada seorang kenalan Facebook iaitu abang Mohd Zamzuri yang tinggal di Ipoh untuk memberitahu beliau yang kami baru sahaja tiba di Chemor. Apa yang kami tidak dapat lupakan semasa makan di sini ialah pemasangan sistem audio karaoke yang sungguh membingitkan telinga. Sepanjang jalan terdapat beberapa restoran yang juga memasang terlalu kuat sistem audio mereka seolah - olah berlawanan antara satu sama lain.


 Pesawat pejuang TUDM yang menjadi daya tarikan di bulatan bandar Kuala Kangsar


 jam 1845: Hari mulai gelap ketika kami meninggalkan bandar Kuala Kangsar


Kalau dapat mengekalkan kelajuan kayuhan pada 46 km/j, sejam sampailah ke Ipoh : )


jam 1853: Memasuki laluan jambatan merentasi Sungai Perak


 Menikmati hidangan makan malam di Chemor dalam suasana bingit dari sistem audio yang dipasang


jam 2049: Muzammil dan menu makan malamnya


Kami meninggalkan restoran tersebut dengan penuh rasa kelegaan, pertama kerana telah mengisi perut dan keduanya kerana telinga kami tidak lagi dipekakkan dengan muzik yang terlalu kuat dan suara penyanyi karaoke yang tidak berapa nak sedap tu huhuhu ... Melepasi Chemor, kami memasuki jalan Kuala Kangsar menuju ke bandar Ipoh dan berhenti di sebuah stesyen minyak untuk membeli makanan / minuman di samping menggunakan tandas. Terdapat sebuah huruf besar IPOH berlampu yang dipasang pada sebuah bukit. Kalau kami tak melalui jalan itu pada waktu malam, tentu sampai sekarang tidak mengetahui yang ianya dipasangkan dengan lampu.


Berhenti rehat di sebuah stesyen minyak, jalan Kuala Kangsar


 Huruf besar IPOH yang dipasangkan lampu di atas sebuah bukit


Selesai berurusan, kami memasuki bandar Ipoh melalui jalan Panglima Bukit Gantang Wahab,   jalan Kompleks Islam, jalan Sultan Idris Shah, jalan Raja Dr. Nazrin Shah melepasi Medan Gopeng dan menghala ke Simpang Pulai. Di sini jalan adalah cerah berlampu dengan sekali sekala diancam oleh salakan anjing yang membuatkan kami bersedia setiap masa andainya dikejar oleh mereka. Hujan juga turun rintik - rintik membuatkan kami semua menyimpan kamera, dompet serta barang berharga yang lain mengakibatkan tiada sebarang gambar diambil.


08.11.2010, awal pagi Isnin:
Melepasi persimpangan Simpang Pulai memasuki Lebuhraya PLUS, kami melalui jalan Gopeng yang agak gelap dengan kebanyakan jalan adalah sempit dan tidak mempunyai bahu jalan bertar. Terdapat banyak lori treler melalui jalan itu pada tengah malam, membuatkan kami sedikit gentar dan terpaksa lebih fokus semasa mengendalikan basikal kami. Hujan rintik - rintik, malam yang dingin dicampur dengan perut yang lapar kadang membuatkan kami menggeletar tapi apakan daya perjalanan harus diteruskan untuk mencapai destinasi yang dituju.

Setelah lebih kurang lapan belas kilometer melepasi persimpangan lebuhraya PLUS - jalan Gopeng, kami akhirnya sampai di persimpangan memasuki Malim Nawar. Kami berhenti dan berkumpul di sebuah stesyen minyak berhampiran, sebelum meneruskan perjalanan menuju ke arah Malim Nawar yang jaraknya dalam anggaran lima kilometer dari stesyen minyak. Perjalanan di kilometer terakhir ini cukup jerih dan berat dirasakan. Ini mungkin disebabkan keletihan akibat jarak kayuhan yang telah melebihi seratus kilometer.

Jam menunjukkan hampir jam 0200 pagi apabila kami tiba di kediaman keluarga Zulhabri. Kami disambut oleh ayah Zulhabri yang mungkin telah menunggu sekian lama akan kehadiran kami. Basikal diletakkan basikal di sebelah kanan rumah dan dikunci. Pakaian serta kasut yang basah dek hujan dijemur di ampaian berhampiran. Kemudiannya masing - masing membersihkan diri dan ada juga yang sempat menggunakan mesin basuh untuk mencuci pakaian. Selesai berurusan, kami dijamu dengan menu mee kari yang cukup menyelerakan pada awal pagi Isnin yang dingin itu. Terima kasih pada ibu Zulhabri yang susah - susah memasakkan mee kari tersebut untuk kami. 


 jam 0151: Baru tiba di kediaman keluarga Zulhabri di Malim Nawar


jam 0157: Pakaian yang kebasahan membuatkan kami menggigil kesejukan


Sesudah makan, masing - masing mencari tempat untuk melelapkan mata bagi berehat selepas perjalanan yang sejauh sepanjang hari. Ada juga yang tidur lewat untuk update status Facebook : )

Info kayuhan:
Jarak kayuhan: 134.99 kilometer
Jumlah masa kayuhan (waktu berhenti terkecuali): 7 jam 57 minit 15 saat
Kelajuan purata: 16.9 kilometer / jam
Kelajuan maksima: 47.1 kilometer / jam