Kata Pengantar:
‘Saya’ dalam catatan perjalanan ini, merujuk pada Subki selaku penulis yang menyumbang untuk artikel ini. Tulisan berwarna biru boleh diklik untuk bacaan atau rujukan lanjut. Imej beresolusi lebih tinggi boleh dilihat dengan cara klik pada setiap gambar. Susunan gambar dalam artikel ini adalah kompilasi dari album gambar rakaman lensa peribadi Ah Chong, Muzammil dan Wakjan.
Log Perjalanan dan Rakaman Lensa
Hari Ketiga (Akhir), 2hb Mei 2011:
*Batu 4 Teluk Kemang – Shell Sepang
Waktu mula: Jam 1051 pagi
‘Saya’ dalam catatan perjalanan ini, merujuk pada Subki selaku penulis yang menyumbang untuk artikel ini. Tulisan berwarna biru boleh diklik untuk bacaan atau rujukan lanjut. Imej beresolusi lebih tinggi boleh dilihat dengan cara klik pada setiap gambar. Susunan gambar dalam artikel ini adalah kompilasi dari album gambar rakaman lensa peribadi Ah Chong, Muzammil dan Wakjan.
Log Perjalanan dan Rakaman Lensa
Hari Ketiga (Akhir), 2hb Mei 2011:
*Batu 4 Teluk Kemang – Shell Sepang
Waktu mula: Jam 1051 pagi
Waktu tiba: Jam 1302 tengahari
Masa terkumpul: 1:40:40 (Jam/Minit/Saat)
Kelajuan purata: 19.2 km/j
Kelajuan maksima: 40.5 km
Jarak terkumpul: 32.22 km
Suhu semasa tiba: 39 darjah Celcius
Nota:
Setelah siap berkemas dan bergambar kenang - kenangan, kami memulakan hari ketiga dengan bersarapan pagi di restoran masakan Melayu yang berada diseberang jalan tidak jauh dari tapak perkhemahan kami.
Pasangan sehati sejoli, Ah Chong & Aliep yang baru bangun dari tidur dan menjengah ke luar khemah
Mengemaskan tapak perkhemahan yang sudah semacam dilanggar geruda ( :
Tapak perkhemahan, dari sudut yang lain pula
Wakjan bersama Catherine, yang datang ke Malaysia dengan kapal layar peribadi milik teman lelakinya
Tak dapat mandi laut, main pasir pun jadilah ...
Kedua - dua basikal Bridgestone di pantai Bt. 4 Port Dickson
Pak Abas, Zaza, Subki & Ah Chong pun nak merasa main pasir juga ...
Pak Abas, Zaza, Subki & Ah Chong pun nak merasa main pasir juga ...
Yang empunya nama kayuhan, Z = Zaza
Bersarapan pagi di kedai makan seberang jalan dari tapak perkhemahan kami
Warga emas berbangsa India yang kerap kali ditemui oleh Wakjan setiap kali berhenti makan di sini ketika bertouring
Warga emas berbangsa India yang kerap kali ditemui oleh Wakjan setiap kali berhenti makan di sini ketika bertouring
Setelah selesai bersarapan, kayuhan diteruskan menuju ke Shell Sepang. Sinaran cahaya matahari menambahkan lagi azab untuk kami meneruskan kayuhan di hari terakhir. Namun begitu cuaca yang panas sama sekali tidak melemahkan semangat kami untuk berkayuh. Checkpoint pertama kami ialah di stesen Esso Lukut untuk membeli sedikit makanan dan mengisi botol minuman masing - masing.
'Kembar' dua generasi ...
Pantang berhenti aje tidur, pantang tidur aje berhenti: Muzammil & Wakjan
Meinggalkan Lukut dan mula memasuki 'zon pendakian' menghala ke Bukit Pelandok
Meinggalkan Lukut dan mula memasuki 'zon pendakian' menghala ke Bukit Pelandok
Selesai mengisi minuman dan membeli makanan, perjalanan diteruskan dengan melalui melalui Jalan Lukut - Sepang. Jalan ini sememangnya agak mengelirukan, terutama bagi mereka yang tidak biasa melalui jalan ini. Saya dan Zaza telah tersalah jalan disebabkan tidak nampak papan tanda untuk ke Sepang semasa tibanya di Pekan Lukut. Walaupun begitu, kami bernasib baik kerana Pak Abas sempat mengarahkan kami berdua untuk berpatah balik. Kayuhan diteruskan ke Sepang untuk mengharungi jalan yang berbukit dan berliku di sepanjang jalan tersebut.
Kawasan yang menguji kesabaran, kecekalan mental dan fizikal kami ialah di Bukit Pelandok dan Tanah Merah. Saya dimaklumkan oleh Pak Abas yang Zaza sudah keletihan yang amat dan mereka berehat seketika di Tanah Merah. Saya meneruskan kayuhan ke Shell Sepang dan tiba dengan selamat bagi menyertai Anas yang sudah lama menunggu. Beberapa minit kemudian Zaza dan Pak Abas tiba disusuli oleh Wakjan dan Muzammil.
Kami mengambil keputusan untuk makan tengahari di medan selera berhampiran Shell tersebut (R & R Sepang). Sampainya kami di sini, semuanya sabar menantikan ketibaan Ah Chong dan Aliep yang tidak kunjung tiba. Sekian lama menunggu, barulah muncul keduanya. Rupa – rupanya, mereka berdua telah tersesat jalan dam memasuki ke arah Kampung Bukit Pelandok dan Kg. Cheah. Kedua mereka telah dijadikan bahan ketawa oleh kami yang mengusik mengatakan mereka masuk ke sana untuk melawat tempat peliharaan ‘haiwan ternakan’ yang ‘haram’ hehehe ... Selepas makan, Wakjan seperti kebiasaannya telah berbaring lalu tidur sebentar, untuk ‘mencari ilham’ ujarnya.
Berhenti di hentian R & R Sepang
Menambah tenaga masing - masing untuk meneruskan kayuhan
Menambah tenaga masing - masing untuk meneruskan kayuhan
Menu makan tengahari disini biasa - biasa sahaja, namun segalanya menjadi istimewa tatkala perut yang sudah kelaparan. Setelah menghabiskn makan kami meneruskan kayuhan seterusnya iaitu ke Bandar Baru Bangi.
*R & R Sepang – Bandar Baru Bangi (mengikuti laluan Jenderam – Salak Tinggi - Pusat Penyelidikan Atom – UKM)
Waktu mula: Jam 1515 petang
Waktu tiba: Jam 1718 petang
Masa terkumpul: 3:36:34 (Jam/Minit/Saat)
Kelajuan purata: 20.3 km/j
Kelajuan maksima: 45.1 km/j
Jarak terkumpul: 73.43 km
Suhu semasa tiba: 32 darjah Celsius
Nota:
Kayuhan yang mulanya panas bertukar menjadi redup, nyaman dan kemudiannya mendung. Di sepanjang jalan tersebut kami dihidangkan dengan suasana kampung yang mendamaikan ditambah pula kawasan hutan yang menghijau.
Melalui kawasan kampung dan tumbuhan hijau yang mendamaikan
Sempat berhenti di gerai tepi jalan untuk membeli jeli kelapa
Sempat berhenti di gerai tepi jalan untuk membeli jeli kelapa
Di hari terakhir, semua girang gembira untuk sampai di Kuala Lumpur. Masing – masing saling bertukar posisi dan formasi pada waktu ini. Namun kegembiraan ini dibantutkan oleh hujan dan ribut petir di tengah jalan. Kami mengambil keputusan untuk berteduh di sebuah kedai mamak di Bandar Baru Bangi.
Menghampiri jalan masuk ke Institut Penyelidikan Teknologi Nuklear Malaysia (MINT), Bangi
Melalui jalan berliku - liku sebelum tiba di kawasan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Langit gelap di hadapan tanda hujan akan turun
Berhenti rehat di sebuah restoran di Bandar Baru Bangi sementara menunggu hujan teduh
Masing - masing memesan air '3 layer tea' untuk membasahkan tekak
Masing - masing memesan air '3 layer tea' untuk membasahkan tekak
Waktu yang terluang itu tidak disia-siakan begitu sahaja oleh saya & Ah Chong untuk tidur sebentar bagi ‘mencari ilham’. Kami diberitakan yang Wakjan dan Muzammil singgah sebentar di rumah kawan Muzammil.
*Bandar Baru Bangi – Bandar Tun Razak
Waktu mula: Jam 1905 malam
Waktu tiba: Jam 2230 malam
Masa terkumpul: 4:45:23 (Jam/Minit/Saat)
Kelajuan purata: 19.7 km/j
Kelajuan maksima: 45.1 km/j
Jarak terkumpul: 93.94 km
Suhu semasa tiba: 27 darjah Celcius
Nota:
Setibanya Wakjan dan Muzammil, kami mengambil keputusan untuk meredah hujan yang semakin reda. Perjalanan diteruskan dengan tiga pecahan kumpulan; kumpulan pertama iaitu saya, Zaza, Pak Abas dan Anas, kumpulan kedua Alip dan Ah Chong manakala kumpulan ketiga Wakjan dan Muzammil. Setelah berkayuh beberapa kilometer, hujan bertambah lebat di lebuhraya Cheras – Kajang. Kumpulan saya mengambil keputusan untuk berhenti di sebuah hentian bas memandangkan jarak penglihatan yang kurang ditambah pula kenderaan yang memandu laju dan sememangnya mengundang bahaya kepada kami.
Setelah beberapa minit kemudian, kami disapa oleh kumpulan kedua iaitu Ah Chong dan Aliep yang mengajak kami untuk berteduh di stesen Minyak Petronas yang terletak tidak jauh dari hentian bas tempat kami berteduh. Setibanya di stesen Petronas, kami terus membeli air panas Nescafe 3 dalam 1 untuk menghangatkan badan yang sememangnya sudah sejuk akibat basah lenjun manakala perut yang lapar pula dialas dengan secawan mee segera.
Berhenti makan di stesyen minyak Petronas jalan Cheras (menghala ke KL) sementara menunggu hujan berhenti
Acara makan - minum, kemudiannya turut disertai oleh Subki & Pak Abas
Acara makan - minum, kemudiannya turut disertai oleh Subki & Pak Abas
Di kesempatan ini, saya mengeluarkn kopi, gula, biskut empat segi dan sup krim cendawan (mushroom cream soup) untuk dijadikan makanan tambahan kepada rakan – rakan kayuhan. Sup krim cendawan yang disuakan pada Pak Abas mulanya ditolak oleh namun setelah mencuba beberapa sudu beliau mula tertarik dengan rasa sup tersebut.
Mengajak bangla attendant pam minyak untuk bergambar bersama, sebelum beliau dipergunakan oleh kami
Sesudah mengambil gambar bersama kami, Bangla tersebut pula diminta untuk mengambil gambar kami hehehe ...
Setelah selesai makan – minum dan hujan makin reda, kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan yang cuma berbaki hanya beberapa kilometer sahaja. Setelah berbincang sebaiknya, kata putus diambil dengan Pak Abas dan Anas akan meneruskan kayuhan ke Batu Cave dan Gombak manakala saya dan Zaza akan menyertai Wakjan, Muzammil, Ah Chong serta Aliep untuk terus ke Bandar Tun Razak, lokasi rumah Ah Chong.
Walaupun hujan renyai – renyai dan keadaan trafik yang agak sesak, kami menguatkan semangat untuk sampai ke destinasi yang dituju. Tepat jam 2230 malam kami semua selamat tiba di rumah Ah Chong. Kami berbual seketika di perkarangan rumah Ah Chong ketika masing – masing mengemas barang dan basikal ke kereta Wak Jan.
Dengan ini, maka kayuhan Z (Zaza) berakhir di sini. Banyak kenangan dan pengalaman yang dapat saya kutip sepanjang mengikuti kayuhan kali ini.
Sinopsis Kayuhan Hari Ketiga:
Sinopsis Kayuhan Hari Ketiga:
Jumlah masa terkumpul: 4:45:23 (Jam/Minit/Saat)
Kelajuan purata: 19.73 km/j (dari statistik tiga rakaman bacaan)
Kelajuan maksima: 45.1 km/j
Jumlah jarak terkumpul: 93.94 km
Sinopsis Kayuhan Untuk Keseluruhan Perjalanan:
Sinopsis Kayuhan Untuk Keseluruhan Perjalanan:
Jumlah masa terkumpul: 19:29:26 (Jam/Minit/Saat)
Jumlah jarak terkumpul: 382.65 km
Purata berkayuh sehari sejauh 127.55 km untuk jangkamasa 6.3 jam: 9.6 minit: 8.6 saat sehari
Purata berkayuh sehari sejauh 127.55 km untuk jangkamasa 6.3 jam: 9.6 minit: 8.6 saat sehari
"Any experience can be transformed into something of value" - Vash Young
7 comments:
Ah...giannya nak bertouring lagi. Setakat ni baru sekali saja berkesempatan...
@KeLoLo: alamak bang, sekarang sibuk bebenor ke sampai udah tak berkesempatan gi touring lagi tu ...
waaaaaaah.... terima kasih kepada semua yg menjayakan touring ini. terima kasih kepada yg menulis dan mengedit catatan perjalanan ini. byk sgt kenangan pahit manis sebagai panduan dimasa akan datang... berhajat untuk mentouringkan diri pada masa akan datang....
Encik/Cik Anonymous: sama2 ... semoga pengalaman yang dikutip akan mematangkan kita semua agar lebih sempurna pada kayuhan 'touring' akan datang ...
rajin berkayuh luas pemandangan.
peribahasa baru. yeah!
@gadisBunga: suka dengan peribahasa kamu tu !! memang tak dinafikan, berbasikal penghayatan kembara itu lebih dari menaiki mode pengangkutan yang lain ( :
@gadisBunga: suka dengan peribahasa kamu tu !! memang tak dinafikan, berbasikal penghayatan kembara itu lebih dari menaiki mode pengangkutan yang lain ( :
Post a Comment