ADS

10 May 2011

Kayuhan Dua Tasik di Pahang - Sepagi di Tasik Chini

14.02.2011, Isnin
Pagi itu, tidak diingati jam berapa saya bangun dari tidur. Tapi yang pasti, matahari telah tinggi dan Shuk serta uncle Chew bangun lebih awal dari saya. Menurut mereka berdua, keheningan pagi kami telah diganggu oleh sekumpulan peserta PLKN yang berkawad berhampiran kami. Riuh rendah jadinya. Memang saya betul - betul tidur mati dan tidak menyedari apa yang berlaku. Gangguan makhluk halus (nyamuk) jika ada pun langsung tidak saya pedulikan. Saya kemudian menyambung tidur semula kerana memang bercadang untuk bertolak lambat pada hari ini memandangkan malam tadi telah berkayuh lebih masa (overtime hehehehe). Setelah puas menyambung tidur, saya bangun dan dengan masih berbaju & berseluar tidur tanpa membasuh muka, saya berjalan ke arah lobi resort yang terletak tidak sampai seratus meter dari gazebo tempat kami bermalam. Shuk kelihatan sedang bersarapan pagi di sebuah cafe terbuka. Saya kemudian menemui beliau untuk meminta kebenaran meminjam kamera DSLRnya bagi merakamkan suasana pagi di situ.

Dengan kamera di tangan, saya menyelinap ke segala sudut di resort tersebut. Hasil - hasil rakaman lensa saya, adalah seperti yang berikut. Layan, zasssss ... 

Oppsss tapi sebelum itu, mari kita ketahui serba sedikit tentang info mengenai Tasik Chini. Info ini saya salin dari papantanda Tourism Malaysia berhampiran bangunan Tasik Chini Resort. Kalau info tu tipu, maka saya pun tipu lah ( :

Tasik Chini
Tasik Chini ialah sebuah tasik air tawar yang kedua terbesar di Malaysia dengan keluasan 12,565 ekar. Tasik Chini mengandungi rangkaian 12 buah tasik (disebut 'laut' oleh masyarakat Orang Asli tempatan) yang bercantum antara satu sama lain. Tasik Chini menawarkan persekitaran yang tenang dan damai disebalik misteri dan lagenda zaman berzaman yang tiada jawapan hingga kini. Kononnya pada zaman dahulu Tasik Chini adalah tapak sebuah kota besar Khmer yang kini telah tenggelam dan dijaga oleh makhluk misteri. Khabarnya juga makhluk misteri ini pernah ditemui oleh penduduk tempatan, tetapi walaubagaimanapun kewujudan makhluk tersebut masih belum dapat disahkan secara saintifk. Masyarakat tempatan percaya bahawa tasik ini didiami oleh seekor naga yang besar.

Tasik Chini dianugerahkan dengan khazanah alam semula jadi yang kaya dengan sumber biologi dimana terdapat 138 spesis flora, 300 spesis hidupan bukan akuatik dan 144 spesis ikan air tawar. Dalam bulan Ogos hingga September setiap tahun, Tasik Chini menjadi sebuah taman terapung dipenuhi ribuan pokok bunga teratai (water lilies) dengan kelopak - kelopak putih dan jingga yang mengembang menghiasi permukaan tasik.

Memancing adalah satu kegiatan yang popular di Tasik Chini. Waktu memancing yang paling baik ialah dalam bulan November hingga Januari di mana musim hujan menyebabkan paras air naik dan keluasan tasik bertambah.

Nota:
Sila klik pada gambar untuk melihat imej dengan resolusi lebih tinggi. Semua gambar yang dimuatkan di sini adalah hak milik Shukri, segala hakcipta terpelihara. 



 
Pemandangan tasik dari arah tepi cafetaria


 Pemandangan keseluruhan jeti


 Antara pulau kecil yang terdapat di dalam kawasan Tasik Chini


 Masyarakat Orang Asli menggunakan sampan sebagai medium pengangkutan mereka


 Seekor tupai memakan biji kelapa sawit yang diletakkan oleh petugas resort


 
Pemandangan rumah terapung dari kejauhan 


 Sekumpulan wanita Orang Asli yang mencari rezeki di tasik 
 Antara spesis tupai unik yang terdapat di sini
 Sampan diperbuat dari sebatang kayu yang ditarah
 Kawasan hutan primer yang masih terpelihara keasliannya
 Rimbunan pokok yang mempunyai daun berduri mendominasi lanskap Tasik Chini
 Peta kawasan Tasik Chini
 Senarai harga perkhidmatan sewa bot serta kayak
 Jeti dan pemandangan kawasan tasik
 Panorama pagi yang berkabus di Tasik Chini
 Sepasang suami isteri berketurunan Orang Asli sedang mencari rezeki di awal pagi


Gazebo tempat kami bertiga bermalam


 Uncle Chew dan saya sedang bersarapan


 Papan tanda usang Tasik Chini


 Dedaunan yang gugur menutup permukaan bumi


 Mercutanda ke Lake Chini Resort


 Basikal Bridgestone saya berlatarbelakangkan jeti dan Tasik Chini



Bergambar kenangan sebelum meninggalkan Tasik Chini dengan pelbagai memori




2 comments:

farissshafee2 said...

a wonderful remembrance

Azizan Zolkipli said...

farissshafee2: thanks for the visit bro (: