ADS

10 December 2010

Slowly2 Go Down: pra kayuhan, bhgn 2

04.11.2010, Khamis

Setelah melalui beberapa jam perjalanan yang menyejukkan; di gerabak penumpang mahupun kafeteria tren, kami tiba di stesyen keretapi Butterworth lebih kurang jam 0645 pagi. Iaitu hampir 2 jam lewat jika dibandingkan dalam tiket yang tertulis jangkaan waktu tiba pada jam 0458 pagi. Apapun, kami bersyukur pada Tuhan kerana telah sampai dalam keadaan selamat. Matahari pagi telah pun terbit, seakan menjanjikan sinar kebahagiaan serta kelegaan pada kami kerana sebelum itu telah diberitahu oleh beberapa orang rakan mengatakan Pulau Pinang berada dalam keadaan hujan selama beberapa hari. Kami menunggu sehingga semua penumpang beredar, barulah turun dari gerabak dengan membawa barangan yang dibawa. Sempat juga kami bergambar kenangan bersama kepala lokomotif dan di terminal stesyen. Stesyen keretapi Butterworth tidak banyak berubah, sejak kali terakhir saya menggunakan khidmat tren untuk ke utara sekitar tahun 1996.

Muzammil bersama kepala lokomotif yang membawa gerabak Senandung Mutiara pada malam itu, Berlian 25205

Landasan dan terminal stesyen keretapi Butterworth, pandangan dari arah menuju ke bangunan utama

Bangunan utama stesyen keretapi Butterworth, dari arah terminal & landasan

Selesai mengabadikan kenangan, kami terus menghala ke bangunan utama stesyen keretapi. Dalam perjalanan ke situ, ternampak sebuah bangunan di sebelah kanan landasan keretapi dimana beberapa pekerja kelihatan sedang memuat masuk barangan ke dalam lori. Pada andaian awal kami, mungkin itulah bangunan KTM Distribution tempat dimana kami akan menuntut basikal - basikal yang telah dihantar terlebih dahulu. Setelah menguruskan apa yang patut & membersihkan diri, kami ke bangunan berhampiran stesyen keretapi tadi. Telahan kami benar belaka, dari papantanda di pintu masuk utama tertera nama KTM Distribution. (selepas ini akan ditulis sebagai KTMD) Bangunan itu letaknya tidak sampai 200 meter dari stesyen keretapi.

Kami segera mencari pegawai bertugas, setelah bertanyakan pada seorang yang sedang memindahkan barang. Kaunter tuntutan berada di bahagian belakang stor dan kami menemukan seorang penyelia. Beliau membuka buku penerimaan barang, kemudian meminta salinan consignment note kami. Setelah Muzammil memberikan salinan yang diminta, beliau memproses tuntutan kami. Dalam pada itu, kami memberitahu yang akan mengambil dua buah basikal terlebih dahulu. Beliau memberi kebenaran dengan syarat basikal yang lagi satu itu mestilah diambil pada hari itu juga sebelum stor ditutup. Selesai berurusan, kami mengucapkan terima kasih lalu pergi mengambil basikal yang diletakkan di bahagian luar stor. Kesemua basikal berada dalam keadaan sempurna. Terima kasih pihak pengurusan KTMD !! Tanpa membuang masa, kami memasang beg pannier dan lain - lain yang berkaitan di basikal masing - masing.

Kedua - dua basikal siap sedia dipasangkan dengan beg pannier dan peralatan lain

Selesai dengan kerja pemasangan beg pannier pada basikal masing - masing, kami meninggalkan stor KTMD dan menunggu di jalan masuk utama ke stesyen keretapi. Minda berpusing ligat mencari ilham, dimanakah hendak diletakkan sebuah lagi basikal sedangkan esok adalah hari Deepavali dan sudah pastinya stor KTM Distribution akan ditutup sempena cuti umum. Satu pesanan ringkas (sms) dihantar kepada seorang sahabat lama, dengan doa agar ianya berbalas dan diakhiri dengan satu berita baik buat kami. Sementara menunggu jawapan yang tak pasti, Muzammil mengeluarkan kamera beliau untuk mengambil gambar manakala saya menaiki sebuah kepala lokomotif lama yang dipamerkan di situ. Beberapa minit berselang, saya menerima sms yang cukup ditunggu - tunggu.

Sahabat lama itu membalas dengan memberitahu yang beliau tidak jadi bertugas luar kawasan kerana Alor Setar tempat beliau ditugaskan sedang dilanda banjir. Alhamdulillah, hanya itu yang mampu diucapkan dalam hati. Muzammil kemudiannya mengambil sebuah lagi basikal di stor KTMD sementara saya menjaga kedua - dua basikal kami. Untuk info, sahabat lama saya itu bernama Zaironey Jainudin. Kami pernah tinggal serumah di seksyen 24 Shah Alam pada tahun 1999, ketika itu beliau masih menuntut di Politeknik Shah Alam manakala saya sedang membuat latihan industri di Glenmarie, Shah Alam.

Sementara menunggu kehadiran seorang rakan dari Butterworth

Lebih kurang jam 0900 pagi, Zaironey pun sampai di tempat kami menunggu. Kedua - dua tayar basikal Jamis dibuka untuk meletakkannya di bahagian tempat duduk penumpang kerana bonet keretanya telah penuh. Selesai memasukkan basikal, beliau mengajak kami bersarapan. Kami bersetuju dengan syarat kedai makan tersebut membolehkan kami meletakkan basikal hampir dengan meja makan. Beliau kemudian memandu Proton Wajanya dengan diekori kami memasuki jalan Bagan Luar, dimana kemudiannya beliau berhenti di warung tepi jalan di seberang jalan menghadap bangunan hospital Butterworth. Semasa makan, kami bertanyakan perihal masing - masing setelah beberapa tahun tidak bertemu. Saya juga sempat meminta kebenaran untuk menginap di rumahnya pada malam itu. Dengan rasa berat hati beliau terpaksa menolak disebabkan kini beliau menetap bersama keluarga mertuanya. Saya memahami situasi tersebut dan nampak gayanya terpaksalah memikirkan alternatif lain. Selesai bersarapan, jam menghampiri 1000 pagi dan Zaironey meminta diri untuk ke tempat kerja beliau. Alhamdulillah syukur, sarapan pagi hari itu ditaja oleh beliau. Terima kasih ya Zaironey : )

Saya dan Muzammil kemudiannya berkira - kira untuk masuk ke pulau, bertujuan untuk mengetahui laluan menaiki feri dan tambang yang dikenakan. Setelah melepasi persimpangan lampu isyarat berhampiran stesyen bas Butterworth, kami mengikuti papantanda jalan menuju ke jeti Pengkalan Sultan Abdul Halim. Di awal laluan kami melalui ramp yang boleh tahan kecuramannya, mujurlah dalam jarak yang dekat. Di laluan rata, kami berhenti untuk mengambil gambar pemandangan kren di Penang Port. Tiba - tiba kami disapa oleh seorang lelaki Cina yang agak berusia, beliau menaiki sebuah basikal berwarna merah berkilauan seakan warna kereta Ferrari. Beliau bersalaman dengan kami dan memperkenalkan dirinya. Katanya dia tinggal di pulau dan setiap pagi akan berbasikal ke Butterworth bagi menemui rakan, bersarapan pagi dan kemudian pulang semula ke pulau. Itu telah menjadi rutin beliau sekian lama setelah bersara dari kerja. Kami sungguh tertarik dengan basikal yang dinaiki beliau. Menurutnya lagi, dia menganggotai sebuah kelab pemilik basikal antik di Pulau Pinang, basikal ini dibelinya dari sebuah kedai di jalan Raja Tun Uda, Butterworth tanpa menyebut nama kedai tersebut. Muzammil dan saya berazam untuk mencari kedai basikal tersebut, jika berkesempatan nanti. Setelah bersembang panjang, beliau meminta untuk meneruskan perjalanannya manakala kami menyambung sesi fotografi yang terganggu tadi.

Seorang warga veteran tempatan yang bersama kami melalui laluan untuk menaiki feri

Basikal beliau yang unik kerana mampunya no. plet pendaftaran

Selesai bergambar, kami meneruskan perjalanan dan tidak lama kemudian di penghujung jalan ternampaklah sebuah plaza tol. Inilah kali pertama sepanjang pengalaman berbasikal kami membayar tol, hari ini dalam sejarah hehehe ... Untuk basikal, dikenakan bayaran RM1.40, motosikal RM2.00 manakala motokar RM7.70. Perjalanan diteruskan ke terminal dimana laluan terbahagi dua iaitu laluan sikal & kenderaan lain seperti kereta, lori, dan sebagainya.

Muzammil memasuki lorong sikal di plaza untuk membayar tol

Kadar harga bagi pengguna feri mengikut kategori kenderaan

Menunggu feri bersama penunggang motosikal yang lain. Perhatikan papantanda larangan membawa haiwan diletakkan di situ

Di ruangan menunggu Pengkalan Sultan Abdul Halim yang dikhaskan untuk penunggang sikal, kami berasa amat kekok kerana hanya terdapat dua buah basikal di situ iaitu basikal kami berdua. Secara peribadinya, inilah kali pertama saya menaiki feri dengan berbasikal. Sebelum ini pernah berjalan kaki (duduk di bahagian atas feri) dan juga pernah beberapa kali berkereta. Selang beberapa minit menunggu, pintu pagar dibuka oleh petugas dan semua berpusu - pusu menuju ke arah feri. Kami terpaksa berhati - hati bagi mengelakkan penunggang motosikal melanggar beg pannier kami. Bagi ruangan kenderaan yang ditempatkan di bahagian bawah feri ini, kenderaan lain dibenarkan masuk terlebih dahulu dan diakhiri dengan penunggang sikal. Setelah semua memasuki feri, pintu pagar ditutup untuk keselamatan dan ramp pun diangkat. Kedengaran pengumuman dari menara kawalan memberi arahan pada pemandu feri untuk bersedia meninggalkan pengkalan.

Ramp diangkat dan pintu ditutup untuk keselamatan penumpang

Keadaan di bahagian bawah feri, ruangan untuk penumpang yang membawa kenderaan

Semasa di dalam feri, Muzammil sempat menghubungi Ahmad Nadir, salah seorang kenalan outdoor kami. Beliau merupakan warga Pulau Pinang yang berjanji akan meluangkan masa untuk bertemu kami .Lebih kurang 15 minit, feri yang membawa kami tiba di Pengkalan Raja Tun Uda. Kenderaan di bahagian hadapan ruangan bawah feri dibenarkan keluar terlebih dahulu dengan diikuti oleh penunggang motosikal. Muzammil dan saya sengaja membiarkan semua keluar dahulu kerana tidak mahu bersesak - sesak. Setibanya di pengkalan Raja Tun Uda, kami berehat sebentar di bawah kawasan yang teduh sementara menantikan kehadiran Ahmad Nadir.

Setibanya di Pengkalan Raja Tun Uda, berehat sebentar di kawasan teduh selepas keluar dari feri

Menunggu kehadiran Ahmad Nadir, di bawah jejantas sebelah terminal bas Rapid Penang

Tika waktu menghampiri 1200 tengahari, Ahmad Nadir pun muncul dengan kenderaan pacuan empat rodanya. Kami berborak dengannya di bawah jejantas berhampiran terminal bas Rapid Penang sebelum beliau mengajak kami makan tengahari di sebuah restoran nasi kandar yang terkenal di Pulau Pinang. Menurutnya, tidak sah lawatan ke Penang kalau tak pekena nasi kandar ni. Oleh kerana kami tidak mengetahui selok belok jalan, Ahmad Nadir menandakan lokasi restoran di GPS milik Muzammil. Dengan bantuan GPS serta penerangan dari beliau, kami berdua berbasikal ke restoran itu. Jalan - jalan yang kecil dan sesak dengan kenderaan seolah - olah menjadi salam perkenalan kedatangan kami ke negeri yang terkenal dengan gelaran pulau mutiara. Selepas melepasi beberapa lampu isyarat dan persimpangan, kami tiba di Penang Road.

Dari skrin GPS, kelihatan restoran yang dikatakan oleh Ahmad Nadir sudah berada sekitar laluan kami. Muzammil dan saya berhenti di tepi jalan, mata kami ligat mencari dimanakah terletaknya restoran tersebut. Tiba - tiba kami terpandang sebuah papantanda kecil bertulis Selamat Datang Nasi Kandar Line Clear 24 Jam berwarna hijau. Sangkaan awal kami meleset kerana di kotak fikiran masing - masing menjangkakan yang ia adalah sebuah restoran, tetapi rupanya kawasan perniagaan berbumbung di celah lorong antara bangunan. Memandangkan kawasan meletak motosikal terletak di luar tempat makan ini, kami merasakan tidak selamat untuk meletakkan basikal jauh dari pandangan mata. Setelah bertanyakan pada seseorang di situ, beliau membenarkan kami membawa basikal untuk masuk ke dalam. Semasa melalui bahagian hadapan, kelihatan satu barisan panjang pelanggan sedang beratur bagi mengambil giliran untuk mengambil makanan.

Papantanda kecil, menandakan lokasi Nasi Kandar Line Clear

Muzammil dan saya mengambil tempat di bahagian tengah, dimana kami boleh meletakkan basikal di bawah sebuah garaj. Kami berehat seketika sementara menunggu kedatangan Ahmad Nadir yang terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Tidak lama kemudian, Ahmad Nadir pun tiba dan duduk di meja kami. Kami bergilir - gilir mengambil makanan bagi menjaga keselamatan basikal. Nasi berserta lauk pauk pauk dan sayuran diambil di bahagian penyediaan makanan, minuman yang dipesan kemudiannya dihantar ke meja kami.

Menu makan tengahari kami berdua pada hari itu

Ahmad Nadir turut menikmati keenakan nasi kandar

Khidmat penghantaran kiub ais menggunakan basikal, satu pemandangan yang jarang dapat dilihat

Selesai menikmati hidangan, kami berborak dengan mata masing - masing mulai kuyu akibat kekenyangan. Ditambah dengan angin sepoi - sepoi dari kipas angin yang bertiup membuatkan mata kami semakin berat. Lebih kurang jam 1500 petang, Ahmad Nadir mohon untuk pulang kerana ada urusan yang hendak diselesaikan. Setelah bersalaman, kami bertiga meninggalkan Restoran Nasi Kandar ke destinasi masing - masing. Beliau berjanji akan berjumpa kami lagi pada keesokan harinya jika berkesempatan. Ooppss terlupa, makan tengahari kami dibelanjai oleh Ahmad Nadir pada hari itu. Terima kasih ya, semoga murah rezeki kau ... Semasa mengeluarkan basikal, perhatian kami terpaku pada beberapa keping gambar yang digantung pada dinding kedai tersebut; ada paparan keratan akhbar, gambar - gambar menu makanan serta gambar selebriti dan tokoh yang pernah datang menjamu selera di situ.

Muzammil melihat pada gambar - gambar yang digantung pada dinding

Wowww !! Siap ada alamat Facebook tu ...

"Ooppsss baik - baik anney, belakang kari jatuh atas beskal pulak" ...

Bagi menghabiskan masa sebelum hari mulai malam, saya merencana untuk membawa Muzammil melawat ke beberapa buah tempat. Salah satunya ialah rumah Allahyarham Tan Sri P Ramlee dilahirkan. Dengan bantuan GPS milik Muzammil, juga berbekalkan pengalaman bersekolah di Pulau Pinang pada tahun 1994 - 95, saya mengemudi laluan ke lokasi yang dituju. Hampir 30 minit kemudian, kami tiba di laman Rumah Kediaman P. Ramlee yang terletak di Jalan P. Ramlee. Kelihatan rumah itu dan kawasan persekitarannya telah berubah dibandingkan ketika saya melawatnya pada tahun 1995 yang lalu. Pagar telah dibina di sekeliling rumah, begitu juga sebuah binaan Pejabat Kesenian dan Kebudayaan telah dibina di sebelahnya. Kami membawa masuk basikal ke bahagian dalam, pada mulanya bercadang untuk dibawa masuk ke wakaf berhadapan rumah tersebut dengan tujuan agar dapat memantau keselamatan basikal kami. Tetapi setelah dilarang oleh pegawai keselamatan bertugas, kami akur dan cuma meletakkan kedua - dua basikal kami di bahagian luar rumah berhampiran papantanda info.

Bahagian luar kawasan berpagar rumah kelahiran P. Ramlee

Pemandangan bahagian hadapan rumah kelahiran P. Ramlee

Jenis basikal yang dikatakan pernah digunakan oleh P. Ramlee

Salinan sijil persekolahan P. Ramlee

Bahagian depan kad pengenalan P. Ramlee

Puas mengamati paparan pameran mengenai Allahyarham Tan Sri P. Ramlee di rumah kelahiran beliau. Saya merancang untuk membawa Muzammil ke Penang Free School pula. Lebih kurang setengah jam setelah meninggalkan rumah P. Ramlee, kami tiba di pintu masuk Penang Free School. Penang Free School diasaskan pada tahun 1816, ia ialah sebuah sekolah menengah bahasa Inggeris yang pertama dan tertua di wilayah Asia Tenggara. Penang Free School dibuka dengan rasminya pada 21 Oktober 1816 di sebuah rumah yang disewa di Love Lane. Penang Free School berpindah kepada bangunan kepunyaanya sendiri pada tahun 1821. Perkataan 'Free' Percuma pada nama Penang Free School merujuk kepada kebebasan untuk semua bangsa untuk masuk dan bukannya merujuk kepada pelajaran percuma seperti yang dilakukan oleh Malacca Free School (kini Sekolah Tinggi Melaka). Pada 1924 pembinaan bangunan baru Penang Free School di tapak seluas 30 ekar di Green Lane (kini Jalan Masjid Negeri) bermula dan siap pada tahun 9hb Januari 1925.

Setibanya kami di hadapan pintu masuk ke Penang Free School, Muzammil dan saya mengeluarkan kamera untuk mengabadikan kenangan. Tiba - tiba, kami dihalang dari mengambil gambar oleh seorang pengawal keselamatan bertugas. Muzammil dan saya terpinga - pinga dengan tindakan lelaki tersebut yang kemudiannya bercakap dalam bahasa Inggeris. Dalam hati saya berbisik, agaknya mungkin pakcik ni ingatkan kami pelancong luar negara, aduhaiii ... Setelah menerangkan tujuan kami, akhirnya beliau memberikan kebenaran setelah mengetahui yang kami berdua adalah warga Malaysia dan merakam gambar untuk kenangan peribadi.

Pakcik guard yang pada mulanya menghalang kami dr merakamkan gambar

Penang Free School, ditubuhkan pada 21hb Okt 1816 ...

Dari Penang Free School, saya membawa Muzammil ke sekolah lama saya iaitu Sekolah Menengah Vokasional Batu Lanchang (dulunya dikenali sebagai Sekolah Menengah Vokasional Pulau Pinang, SMVPP) bagi mengenang kembali nostalgia semasa menuntut di situ pada tahun 1994 - 95. Kali terakhir saya ke sekolah tersebut ialah pada tahun 1996 ketika mahu mengambil sijil SPM(V) dan selepas itu tidak pernah lagi menjejakkan kaki ke sana. Hasrat utama iaitu merakamkan gambar arca sebuah kereta melanggar tembok yang dibina ketika zaman saya belajar terpaksa dibatalkan kerana lanskap sekitar kawasan telah berubah di mana sebuah bangunan telah didirikan di tapak arca tersebut.

Lencana sekolah yang unik kerana berbentuk bujur

Berhampiran persimpangan laluan masuk sekolah

Mengimbau kenangan ketika masih menuntut di SMVPP, tingkatan 5 EK (B) tahun 1995

Dari Sekolah Menengah Vokasional Batu Lanchang yang terletak di Jalan Batu Lanchang, kami meninggalkan sekolah lama saya menuju ke pekan Ayer Hitam. Waktu menghampiri jam 1715 petang, kami tiba di kaki bukit laluan naik ke Kek Lok Si Temple atau dikenali dengan nama Tokong Ular. Perancangan awal saya ialah untuk naik kesana dengan basikal, tetapi lupa pula yang jalan naik kesana perlu melalui jalan bertangga. Hmm, bergambar kenangan di bawah ajelah ...

Kedua - dua basikal Bridgestone berlatarbelakangkan Kek Lok Si Temple

Kelihatan sebuah bangunan baru sedang dibina bersebelahan Kek Lok Si Temple

Dari Kek Lok Si Temple, kami berdua menghala ke kaki Bukit Bendera (Penang Hill). Agak malang kerana kawasan itu sedang ditutup untuk pembinaan. Tanpa membuang masa, saya mengajak Muzammil untuk ke Padang Kota. Tepat jam 1830 petang, kami tiba di Padang Kota. Orang ramai dilihat memenuhi sekitar kawasan, mungkin kerana keesokan harinya cuti umum sempena Deepavali. Kami singgah di Fort Cornwallis, yang terletak di sebelah hujung Padang Kota. Ia merupakan kota lama berbentuk bintang 5 bucu yang terletak di timur laut Pulau Pinang. Didirikan pada tahun 1786, ia dinamakan sempena Gabenor Jeneral India pada masa itu, Charles Cornwallis. Dibina oleh Francis Light pada mulanya dengan menggunakan kayu nibong tanpa binaan kekal yang meliputi kawasan seluas 417.6 kaki persegi. Pada tahun 1804, kota ini dibina semula dengan batu - bata dan batu dengan menggunakan tenaga buruh tahanan India semasa perkhidmatan Kolonel R.T. Farquhar sebagai Gabenor Pulau Pinang. Kota Cornwallis siap sepenuhnya pada tahun 1810 semasa perkhidmatan Norman Macalister sebagai Gabenor Pulau Pinang dengan kos sebanyak $80,000. Ia bertujuan bagi mempertahankan kepentingan British dari serangan Perancis. Kami sekadar bergambar di pintu masuknya kerana tidak berminat untuk meninjau kawasan dalamannya.

Di pintu masuk utama ke Fort Cornwallis

Info sejarah Fort Cornwallis

Dibuka setiap hari jam 0900 hingga jam 1900, bayaran masuk RM2 bagi dewasa & RM1 kanak - kanak

Batuan tembok Fort Cornwallis

Dari Fort Cornwallis, kami berdua memilih untuk ke tepi tebing yang menghadap pemandangan laut. Di sini kami dihubungi oleh Subki yang mencadangkan satu hotel untuk kami bermalam. Muzammil kemudiannya menghubungi hotel tersebut bagi menanyakan harga. Setelah berbincang, kami bersetuju untuk menginap di hotel tersebut. Muzammil kemudian menghubungi sekali lagi hotel tersebut untuk membuat penempahan sekaligus bertanyakan tentang panduan arah kesana. Ahhh, lega rasanya dah tak perlu fikir pasal dimana mahu menginap pada malam itu, syukur Alhamdulillah ... Keselesaan tidak menjadi objektif utama kami, yang penting adalah keselamatan diri dan juga basikal - basikal kami. Tiba - tiba, pandangan saya teralih pada satu kerusi yang dikosongkan apabila satu keluarga yang beredar dari situ. Saya lantas meletakkan basikal lalu membaringkan diri untuk berehat. Tanpa disedari, saya terus melelapkan mata tanpa mengunci basikal terlebih dahulu. Mungkin kerana kepenatan akibat seharian berkayuh ditambah dengan asakan kesesakan lalulintas yang, hmmm boleh tahanlah ...

Muzammil bersantai menikmati pemandangan sambil 'tidur - tidur ayam'

Pemandangan Padang Kota, dari sudut lain pula

Setelah lebih kurang 20 minit tidur dengan nyenyaknya, saya terbangun secara automatik. Kelihatan Muzammil juga sedang tidur di sebelah saya. Basikal masing - masing kelihatan tidak berkunci, aduhhh cuai sungguh kami berdua tapi nyarislah basikal kami tidak hilang. Matahari telahpun terbenam di ufuk barat ketika Muzammil terbangun dari tidurnya. Saya meminta GPS dari Muzammil untuk melihat lokasi hotel penginapan kami. Untuk info, hotel yang kami akan menginap malam itu bernama Hotel Apollo terletak di Kampung Benggali, Butterworth. Dari Padang Kota, kami melalui Jalan Tun Syed Sheh Barakbah dengan penghujungnya terdapat bulatan yang menempatkan menara jam yang dipanggil Jubilee Clock Tower. Memasuki hala jam sembilan di bulatan tersebut, kami melalui jalan Pengkalan Weld sebelum memasuki laluan menaiki feri di Pengkalan Raja Tun Uda.

Selepas turun dari feri dan mendarat di terminal feri Pengkalan Sultan Abdul Halim. Kami berdua memasuki arah ke  Jalan Bagan Luar dengan bantuan GPS. Hampir tiba di sebuah persimpangan lampu isyarat, pandangan kami tertumpu pada sebuah papantanda yang bertulis Butterworth 0 KM & Alor Setar 64 KM. Wahhh, menarik ni. Kami berdua terus mengeluarkan kamera masing - masing untuk mengambil gambar. Saya pula, meminjam GPS Muzammil untuk mencari jalan menghala ke hotel penginapan kami.

Berhenti seketika bagi menjejaki lokasi hotel penginapan kami menggunakan bantuan GPS

Papantanda Butterworth 0 KM yang terletak tidak jauh dari persimpangan lampu isyarat Jalan Bagan Luar - Jalan Heng Choon Thian, Butterworth

Melepasi persimpangan lampu isyarat Jalan Bagan Luar - Jalan Heng Choon Thian tadi, menghala terus dalam lingkungan 400 meter kami menjumpai bangunan Telekom di persimpangan sebelah kanan. Kami memasuki jalan tersebut sampai ke penghujung persimpangan tiga, belok ke kiri memasuki Jalan Kampung Benggali. Hotel Apollo terletak lebih kurang 200 meter dari persimpangan terakhir tadi. Basikal diletakkan berdekatan pintu masuk utama hotel dan kami pun check in hotel tersebut. Kami memilih bilik dengan tiga katil single disebabkan seorang lagi rakan touring iaitu Subki akan datang pada tengah malam kemudian. Kami bercadang untuk mengangkat basikal masuk ke dalam bilik kami tetapi petugas hotel tidak membenarkan sebaliknya menawarkan satu ruangan di belakang kaunter penerimaan. Kami turut mengatakan yang seorang lagi rakan kami akan tiba pada awal pagi dan beliau berkata tiada masalah untuk menempatkan sebuah lagi basikal. Selesai dengan urusan menempatkan basikal, kami naik ke atas di tingkat dua bagi meninjau bilik. Wowww, boleh tahan berpatutan dengan kemudahan serta keluasan yang ditawarkan. Bilik itu berhawa dingin, mempunyai satu ruang luas di bahagian pintu masuk, mempunyai kemudahan air panas (hot shower), tandas serta bilik mandi berasingan serta dilengkapi peti televisyen. Siap mengemas beg masing - masing, kami bergilir - gilir mandi sebelum keluar makan di restoran tomyam berhampiran dan membeli air mineral di sebuah kedai 24 jam. Sekembali dari keluar makan dan membeli minuman, kami berdua pulang ke bilik untuk menguji katil masing - masing. Letak kepala atas bantal aje, tiba - tiba dunia gelap gelita kurasakan. Apalagi, zZzZzZz lah hehehe jangan marah : )

Bahagian luas di sebelah kanan pintu masuk bilik yang dilengkapi meja dan kerusi

Tiga unit katil single

Bilik mandi yang turut dilengkapi pemanas air

Nasib nombor bilik bukan Apollo 13

Jarak kayuhan pemanas badan: 34.15 km

B E R S A M B U N G . . .