ADS

23 November 2011

Sapaan audio dan visual

Sepanjang pengalaman bertouring ni, sudah pastinya kita akan bertemu dengan pelbagai karenah manusia di sepanjang perjalanan. Antara yang lumrahnya ialah kita akan disapa baik secara audiovisual mahupun kombinasi keduanya sekali.

Audio, ingin mengambil contoh boleh jadi berupa ucapan salam ("Assalamualaikum / Selamat Pagi / Good Morning / Haiii / Hello" dsbnya),  jeritan (Wooooo ... / Ooppp ... / Besttt ... / Malaysia Boleh !! / Cayalahhh !!" dsbnya) serta pembunyian hon kenderaan dengan pelbagai tone, panjang-pendek nada dan kekuatan bunyi.

Manakala sapaan secara visual; boleh jadi dengan mengangkat tangan, menunjukkan tanda isyarat bagus (thumb up) atau tanda isyarat bagus berkembar (double thump up), tabik hormat, lambaian tangan (biasanya oleh kanak-kanak), isyarat peace dan pelbagai lagi.

Untuk entry ini, saya ingin mengupas tentang pembunyian hon kenderaan dan signifikannya terhadap basikalis touring. Artikel dipetik dari perkongsian teman di laman sosial Fesbuk. Setelah dikaji dan berdasarkan pengalaman peribadi, ada benarnya juga keterangan tersebut ( : 

Maksud disebalik bunyi-bunyi hon:

1 x HON PENDEK - pengguna jalanraya tu nak cakap “HAI” ...

2 x HON PENDEK - pengguna jalanraya tu nak cakap “TERIMA KASIH” atau “JUMPA LAGI” ...

3 x HON PENDEK - pengguna jalanraya tu nak suruh kenderaan depan cepat sikit (biasanya bila lampu isyarat bertukar warna hijau dan kenderaan hadapan tak reti-reti nak jalan) ...

1 x HON PANJANG - pengguna jalanraya tu beri amaran pada kenderaan lain bahawa diorang memandu secara merbahaya atau hampir menyebabkan kemalangan. Dalam konteks berbasikal touring, biasanya ini berlaku di laluan yang mempunyai bahu jalan sempit, kenderaan lebar (lori) tidak dapat memotong saya / kami kerana terdapat kenderaan lebar datang dari arah bertentangan.

2 x HON PANJANG - pengguna jalanraya tu marah: “HOI !! ... BODOH ... TAKDE OTAK KE ?” Dalam kes berbasikal touring, ia lebih kurang seperti kes 1 x HON PANJANG tetapi mungkin berlaku di kawasan berbukit yang mengakibatkan saya / kami tidak dapat meningkatkan kelajuan lalu membuatkan pemandu kenderaan tersebut mulai hilang sabar lantas membunyikan hon mereka.

4 X atau lebih HON PENDEK - pengguna jalanraya tu memandu sambil membuat hebahan: “TILAM, TILAM !! ... TILAM LAMA, TUKAR BARU ... TILAM, TILAM !! Atau "SURATKHABAR LAMA, BATERI LAMA ..." (ulang berkali-kali diselangi 4 x HON PENDEK) hahahahaha ...


Mau jatuh pengsan kalau masa touring kena hon camni

4 comments:

gadisBunga said...

mau terobang basikal kalau kene hon cenggitu! hahah!!!

Azizan Zolkipli said...

@gadisBunga: 'terobang' ke alam lain lah kot, sebab terperanjat lalu sakit jantung hehehe ...

Janggel said...

Wah menarik ada entry pasal hon! Hahaha. Boleh mati kejung kalao ada sakit jantung.

Azizan Zolkipli said...

@Janggel: yup, hon pun banyak implikasinya pada penggiat touring macam kami ni. kadang2 jadi hiburan, kadang2 menyakitkan hati pun ada hehehe ...