ADS

30 January 2012

Reviu majalah: Bicycle Traveler, edisi Jan 2012


Muat turun majalah elektronik (e-magazine)  Bicycle Traveler edisi Jan. 2012, di sini


Pengenalan 

Bicycle Traveler merupakan sebuah majalah antarabangsa mengenai kembara berbasikal (bicycle touring). Ianya dipenuhi dengan cerita menarik dan gambar-gambar yang akan menginspirasikan anda bagi mengimpikan pembacanya tentang destinasi dan peralatan terbaru dunia kayuhan.

Majalah elektronik (selepas ini akan disebut sebagai e-mag) yang dipaparkan di sini merupakan edisi kedua sepanjang penerbitannya dan juga edisi pertama bagi tahun 2012.

Isu keluarannya akan muncul selang tiga kali setahun, iaitu pada bulan Januari, Mei dan September. Para pembaca boleh melanggan e-mag percuma ini di sini bagi mengelakkan ketinggalan keluaran yang akan datang. E-mel akan dihantar oleh pihak yang berkenaan menandakan keluaran terbaru telah diterbitkan dan mengisyaratkan pembaca untuk mula memuat turun e-mag tersebut

Keluaran sulung e-mag Bicycle Traveler terbitan September 2011 boleh dimuat turun di sini.


Reviu ringkas e-mag Bicycle Traveler edisi Jan 2012

Saya tidak ingin mengulas secara mendalam mengenai penghasilan artikel, gambar ataupun produk yang dikongsikan dalam e-mag tersebut. Biarlah pembaca sekalian yang memberikan komentar masing-masing setelah membacanya sendiri.

Berikut disenaraikan isi kandungannya:

4 penceritaan,
5 foto,
3 artikel mengenai kelengkapan berbasikal,
1 temuramah,
1 sebutan (quotes), dan
1 ruangan penulis (kolumnis)

Penceritaan

- Fearghal O'Nuallain mengenai persepsi 'jalan' (The Road) dari pandangan kehidupan beliau.

- Andrew Morgan menemui 'buangan pemandu lori' ketika melalui jalanraya di Gurun Atacama, Chile. Bacakan isi hati dan pandangannya beliau mengenai perkara ini.

- Pengalaman seorang jurnalis dari Sweden, Hanna Mi Jakobson ketika mengembara mencari pemandangan baru dan segar di pesisiran pantai California, Amerika Syarikat.

- Bandar Bangkok, dari perspektif Rob Halkett 

Foto

- Foto dari Iceland, oleh Willem Megens dan Rudi Verhagen.

- Foto dari China, oleh Benjamin Jacob

- Foto dari Uganda, oleh Fabian Nawrath

- Foto dari India, oleh Paul Jeurissen

- Foto dari Bolivia, oleh Fearghal O' Nuallain

Kelengkapan Berbasikal

- 6 reviu peralatan oleh Grace Johnson, merangkumi khemah, beg tidur (sleeping bag), krim penghalang sinar matahari (sunblock), pad penggosok peralatan memasak, beg kecemasan (emergency bivy bag) dan bekas pelindung peralatan elektronik.

- Reviu kerusi mudah alih oleh Tyler Kellen

- Friedel Grant membuat reviu mengenai bekas menyimpan air boleh lipat.

Temubual

- Catatan temubual bersama Josie Dew, seorang pengarang beberapa buah buku kembara berbasikal, mengimbas pengalamannya ketika mengembara mengelilingi Perancis (France). Ditemuramah oleh Lynette Ebb, seorang penggiat rekreasi berbasikal dari Australia.


Sebutan (Quotes)

- Ketahui apa yang paling dirindukan oleh beberapa pengembara berbasikal apabila berjauhan dari kediaman atau zon selesa mereka. Antaranya ialah Helen Lloyd, Dennis Koomen, Loretta Henderson, Dirk van Hulle, Marc Freedman, Aaldrik Mulder, Alvaro Neil, Amaya Williams, Mirjam Wouters, Rachel Hugens dan banyak lagi ...


Ruangan penulis (Kolumnis)

Steve Fabes, mengulas pandangan beliau mengenai seseorang pengembara berbasikal yang mengutamakan kelajuan dalam kembara berbasikal mereka, istilah yang disebut sebagai 'Speedsters'.


"Do not seek to follow in the footsteps of the wise. Seek what they sought". - Matsuo Basho

No comments: