ADS

24 September 2012

S24O Bukit Ramli - 2hb Jun 2012 (Bahagian pertama)

Salam sejahtera semua, maaf sudah lama tidak bersiaran akibat gagal mencari mood menulis. Pemberitahuan, siri Kayuhan NJ [episod lalu, klik sini] akan diberhentikan buat sementara waktu atas sebab-sebab tertentu. Sedangkan siri kepolisan Gerak Khas arahan Dato' Yusof Haslam yang dah bertahun dan gah itupun direhatkan, inikan pula siri Kayuhan NJ tu. InsyaAllah, penceritaan akan dihabiskan juga mudah-mudahan nanti.

Nota:
Tulisan berwarna biru boleh diklik untuk bacaan lanjut. Pembesaran imej dapat dilakukan dengan cara klik pada setiap gambar. Semua hakcipta penulisan dan gambar adalah terpelihara, sebarang penggunaan mestilah mendapat kebenaran terlebih dahulu dari penulis. Terima kasih.

S240
 
S240 merupakan singkatan kepada 'Sub 24 Hours Overnight'.  Ia merupakan salah satu genre kembara berbasikal (cycle touring) yang dilakukan dalam jarak dekat dan memakan masa cuma lebih kurang 24 jam sahaja pergi dan balik. Saya tidak ingin mengulas lebih lanjut kerana ia pernah dimasukkan pada artikel lalu.

Pendahuluan
 
Sejujurnya, saya adalah seorang yang suka bereksperimen dalam aktiviti berbasikal. Ianya boleh jadi dari segi pemilihan acara kayuhan (on road / offroad / touring), rakan kayuhan (lelaki / perempuan / newbies / berpengalaman) dan tidak ketinggalan juga bereksperimen dalam genre touring itu sendiri. Ini adalah kali pertama saya berS240 dan bergandingan dengan muka baru dalam aktiviti kembara berbasikal ini iaitu dengan Azman Zainal.

Azman, atau saya panggil nama timbangannya sebagai Mawi, baru sahaja menyiapkan basikal jenama Surly model Long Haul Truckernya (selepas ini akan disebut sebagai Surly LHT). Ini adalah kali pertama basikalnya akan dipandu uji dikayuh - uji pada perjalanan yang lebih panjang dari kebiasaan kayuhannya. Walaupun baru, tetapi basikal beliau tetap dilengkapi dengan sebuah beg pannier. Penceritaan selanjutnya akan dilakukan mengikut susunan kronologi.

Sabtu, 2hb Jun 2012

Seksyen 11 Shah Alam ke Lebuhraya Guthrie:

- jam 1600 petang: Tepat pada waktunya Mawi muncul di lokasi yang dijanjikan, iaitu di persimpangan Jalan Wau B 11/B dan Jalan Tarian 11/2 Seksyen 11 berhampiran sebuah restoran mamak. Kesempatan ini diambil untuk saya membelek-belek basikal Surly LHT Mawi kerana sebelum ini hanya pernah melihatnya dalam gambar sahaja.

- jam 1610 petang: Bergerak memulakan perjalanan mengikut laluan Seksyen 11, Seksyen 13 dan terus memasuki Lebuhraya Guthrie (E35) dengan mengikuti laluan motor.

- jam 1650 petang: Selepas berkayuh hampir 11 kilometer dari Seksyen 11 Shah Alam kemudiannya kami berdua tiba di susur keluar ke Puncak Perdana di Lebuhraya Guthrie, melepasi plaza tol Bukit Jelutong. Berehat sebentar untuk minum membasahkan tekak. Berjumpa dengan dua orang berbangsa Cina yang juga berbasikal, sempat salam berkenalan dan mereka katanya ingin berkayuh hingga ke kampus UITM Puncak Perdana.


Gambar 1. Lokasi pertemuan di Seksyen 11, Shah Alam
 
Gambar 2. Di susur keluar laluan motor ke Puncak Perdana melepasi plaza tol Bukit Jelutong, Lebuhraya Guthrie.
 
Gambar 3. Minum untuk membasahkan tekak sebelum menyambung kembali perjalanan


Lebuhraya Guthrie ke Alam Budiman

- jam 1700 petang: Perjalanan disambung kembali memasuki Jalan Batu Arang. Laluan berselang seli antara mendaki dan menuruni bukit, melepasi kampus UITM Puncak Perdana di sebelah kiri kami. 

- jam 1740 petang: Selepas perjalanan lebih kurang 6 kilometer, kami tiba di Alam Budiman dan terus ke surau berhampiran untuk solat Asar.

- jam 1800 petang: Beredar dari surau, ke kedai runcit berhampiran untuk menikmati minuman dan roti bagi menambah tenaga. Sebelum ke kedai runcit, sempat singgah di kedai basikal Nerd Cycle bagi membuat tinjauan.

Alam Budiman ke Kampung Bukit Cherakah

- jam 1820 petang: Mula bergerak meninggalkan perkarangan kedai runcit di Alam Budiman menuju ke simpang Jalan Paip - Dragonback. Untuk info, laluan tersebut dipanggil sebagai Dragonback kerana permukaan jalannya yang berbukit, diibaratkan seperti bonggol pada belakang seekor naga. Saya gagal menemui nama jalan tersebut di dalam Google Maps kerana ianya tidak dinyatakan. Laluan ini menjadi kegemaran pengayuh basikal baik roadbike mahupun mountain bike untuk mencari stamina sebelum menyertai mana-mana acara berbasikal atau sekadar mengeluarkan peluh di hujung minggu.

- jam 1830 petang: Tiba di simpang Jalan Paip - Dragonback selepas 2.5 kilometer kayuhan, berhenti untuk bergambar kenangan.


Gambar 4. Bersediakah kami untuk menakluki jalan Dragonback yang berbukit itu ?


- jam 1835: Mula melalui jalan Dragonback, mendaki bukit yang pertama. Aduhaiii, curamnya huhuhu ...


Gambar 5. Mendaki bukit pertama

Gambar 6. Bukit seterusnya menanti kami nun jauh di hadapan


- jam 1845 petang: Selepas lebih kurang 2 km melepasi persimpangan Jalan Paip - Dragonback, saya kemudian berhasrat menukar laluan ke jalan pedalaman memasuki kawasan Kampung Bukit Cherakah. Ini adalah kerana saya pernah melalui laluan tersebut ketika menjadi sukarelawan untuk menandakan jalan kayuhan Cycle4Care yang telah diadakan pada 6hb Mei 2012 lalu.


Gambar 7. Mengikuti jalan pedalaman Kampung Bukit Cherakah. Nampak gayanya tidak boleh lari dari laluan berbukit

Gambar 8. Berhenti seketika di tempat tinggi dan terbuka bagi menikmati pemandangan matahari terbenam

Gambar 9. Masih lagi di kawasan Kampung Bukit Cherakah

B   E   R   S   A   M   B   U   N   G

Nota kasih:
Penghargaan tidak terhingga pada individu yang sudi klik pada iklan dalam laman ini ( :
Episod seterusnya boleh dibaca di sini.

2 comments:

Ren said...

Salam Wak Jan,

Tetibe teringin nak tau, selalu wakjan bawak berapa gelen air pegi touring?

Mencabar sungguh kan berbasikal. Best!

Azizan Zolkipli said...

@Janggel / Rain: Wassalam bro ! Wahhh, terima kasih atas pertanyaan kamu tu. Minima saya akan bawa 3.0 liter, iaitu dua botol air mineral tu. Bergantung pada laluan, kalau laluan ada banyak kedai runcit kadang2 1.5 liter aje minima ...

Berbasikal memang best, kadang2 mencabar fizikal, kadang2 mental dan kadang2 keduanya sekali hahaha ...