Kesinambungan
dari episod lalu boleh dibaca di sini.
Awalan
penceritaan boleh dibaca di sini. Nota:
Tulisan berwarna biru boleh diklik untuk bacaan lanjut. Pembesaran imej dapat dilakukan dengan cara klik pada setiap gambar. Koleksi gambar adalah ihsan dari Ah Chong dan Muzammil. Semua hakcipta penulisan serta gambar adalah terpelihara dan sebarang penggunaan mestilah mendapat kebenaran terlebih dahulu dari pemilik. Terima kasih.
18hb Nov. 2011, Jumaat
Kampar ke Gopeng
Dari Kampar, kami
menuju ke Gopeng. Dalam perjalanan, kami melalui simpang jalan masuk ke Gua
Tempurung. Laluan di situ lebih nyaman kerana terdapat banyak teduhan
pokok-pokok besar di tepi jalan. Pada masa kami melalui kawasan tersebut, ia
adalah musim durian dan banyak peniaga menjual hasil durian mereka. Satu
interaksi menarik yang saya ingati semasa kami melepasi satu peniaga durian.
“Bang, berhenti kayuh dulu, pekena durian ni”. Lalu salah seorang dari kami
menjawab, “ishhh jangan, kang tak boleh kayuh sebab badan panas ..."
Gambar 1. Simpang masuk ke Gua Tempurung |
Gambar 2. Salah satu antara gerai yang menjual durian sepanjang jalan menuju ke Gopeng |
Gopeng
Beberapa kilometer
berkayuh meninggalkan Kampar, kami mula memasuki kawasan Gopeng. Paling menarik
perhatian saya, dua batang paip besi panjang lama yang diletakkan atas struktur
konkrit dan besi. Ianya kelihatan sebagai tinggalan sejarah yang dipelihara.
Apabila saya selesai menamatkan kayuhan ini dan cuba mencari info dalam talian,
rupanya ia adalah tinggalan paip lama pada masa kawasan Gopeng terlibat secara
aktif dalam aktiviti perlombongan bijih timah beberapa puluh tahun lampau.
Gambar 3. Muzammil dengan aksi ‘Lawan Kuda’ |
Gambar 4. “Kat Perak pun ada Kota Bharu ? Ingatkan di Kelantan aje”, kata Ah Chong |
Gambar 5. Tinggalan lama besi paip semasa aktiviti perlombongan berjalan rancak di Gopeng beberapa puluh tahun dahulu |
Semasa memasuki
Gopeng, Ah Chong mengatakan yang basikalnya terasa berat. Apabila diperiksa, rupanya
tayar belakang beliau pancit. Kami berempat kemudian berhenti di stesyen minyak
Petronas bagi Ah Chong menukar tiub tayar belakangnya. Selepas menukar tiub,
perjalanan diteruskan dan sekali lagi tayar belakang basikalnya pancit. Kami
berhenti sekali lagi, kali ini di stesyen minyak Shell pula bagi Ah Chong
menukar tiubnya.
Gambar 6. Ah Chong
menukar tiub tayar belakangnya, sementara rakan lain mengambil peluang untuk
berhenti rehat
|
Gambar 7. Ah Chong dengan tekun menukar tiub basikalnya. Ooppss, sila jangan betulkan skrin/monitor anda ! |
Gambar 8. Abang Joe memasukkan tiub baru, manakala Ah Chong cuba mencari punca kebocoran tiub bagi diperbaiki dengan melekatkan patch penampal |
Gambar 9. Ini bukan pomen servis kereta, tapi pomen servis basikal ( : |
Gopeng kami
tinggalkan menuju ke Simpang Pulai, sebelum menghadapi laluan pendakian ke
Cameron Highlands atau lebih tepatnya ke Kampung Raja sejauh 61 kilometer.
Hujan menyambut ketibaan kami berempat tidak jauh dari laluan masuk ke Plaza
Tol Simpang Pulai, Lebuhraya Utara – Selatan (PLUS). Kami mengambil keputusan
untuk berhenti makan lewat tengahari merangkap awal malam di sebuah restoran
tepi jalan bagi menambah tenaga. Basah kuyup akibat hujan membuatkan saya dan rakan-rakan
menggigil kesejukan.
Sementara menunggu
pesanan makanan, minuman panas yang tiba terlebih dahulu dihirup, membuatkan
kesejukan badan beransur kurang. Kebiasaannya, bila makan kami suka memesan
makanan menu yang sama bagi membolehkan tukang masak restoran memasak dengan
segera dan kami tidak perlu menunggu lebih lama. Tetapi ini tidak berlaku
ketika kami di restoran ini kerana pelanggan yang datang tidak ramai akibat
hujan, membuatkan masing-masing memesan makanan kegemaran yang tersendiri.
Sempat juga saya
mengemaskinikan status di laman Facebook, seperti berikut:
“Renti di Restoran Sharidz b’hampiran smpg ke Tol Smpg Pulai utk mkn
lewat t’ghari & awal mlm. Lepas ni laluan b’bukit sejauh 61 km je Kg Raja,
CH. Aishhh, tumpor teman ! Info kayuhan:
58.32 km DST, 3:25:21 TM [18.11.2011, 1638 hrs] ...”
Gambar 10. Menjamah kenikmatan makanan panas yang baru disediakan |
Gambar 11. “Sambil-sambil makan, kita berfoto dahulu ...” |
Gambar 12. “Menu makanan siapalah ni agaknya ?” |
Sementara menunggu
hujan reda atau berhenti, kami mempersiapkan kelengkapan lampu basikal
masing-masing untuk menghadapi kayuhan malam dari Simpang Pulai ke Kampung Raja
nanti. Sebaik sahaja hujan lebat bertukar gerimis, selepas membayar harga
makanan dan minuman kami meninggalkan restoran dan ke kawasan berhampiran
persimpangan lampu isyarat jalan Batu Gajah – Ipoh – Lebuhraya Simpang Pulai /
Gua Musang dimana terdapat beberapa kedai runcit bertujuan bagi membeli bekalan makanan dan minuman. Ini adalah
kerana tiada sebarang kedai sepanjang perjalanan naik ke atas nanti. Ada yang membeli roti, air mineral, minuman isotonik dan pelbagai lagi.
Memasuki Lebuhraya Simpang Pulai - Gua Musang (A181)
Tepat jam 6.00 petang
kami berempat meninggalkan Simpang Pulai dengan masih berkeadaan hujan renyai-renyai. Jalan berhadapan Balai Bomba dan
Penyelamat Simpang Pulai sedang diperbaiki ketika itu, hasilnya ialah kesesakan
lalulintas sepanjang beberapa kilometer dari persimpangan tersebut. Oleh kerana
hari masih hujan, kami memasang lampu keselamatan belakang (blinker) agar dapat dilihat oleh
pengguna jalanraya yang lain. Mujurlah bumi dibasahi hujan petang itu, jika
tidak keadaan pastinya akan berhabuk ketika kami melalui beberapa jalan masuk
ke kuari-kuari yang terdapat di Kawasan Industri Keramat Pulai.
Gambar 13. Memasuki kawasan ke jalan masuk beberapa kuari |
Gambar 14. Bahu
jalan yang lebar membolehkan dua basikal mengayuh bersebelahan
|
Gambar 15. 56 kilometer lagi ke Kampung Raja. Aduhaiii .. |
B E R S A M B U N G ...
Nota penghargaan:
Penulis mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada para pembaca yang klik pada ruangan iklan. Terima kasih ( :
2 comments:
Wah naik Kemeren ke? Kelassss Wak Jan!
@Janggel / Rain: Macam nak separa mangkat naik Simpang Pulai - CH itu hari. Dari Simpang Pulai jam 6 petang, sampai Kg. Raja CH jam 0430 pagi adoyaiii ...
Post a Comment