ADS

13 February 2012

9,999.9 ... 34 ...


[Klik untuk pembesaran imej]


9,999.9
Mengikut terjemahan bersumberkan DBP, angka bermaksud nombor, bilangan atau digit. Sesebuah angka mungkin dalam kuantiti yang amat banyak, mahupun terlalu kecil bilangannya bergantung pada unit yang digunakan.

Dalam sisipan gambar di atas, odometer saya telah mencecah angka 10,000 kilometer pada malam Isnin, bertarikh 6hb Feb 2012 lalu. Ianya dicatatkan semasa melalui persimpangan Jalan Kebun Tambahan – Jalan Bukit Kemandol, ketika pulang dari menjelianah daerah Kuala Langat bersama tiga orang rakan kembara berbasikal. 

Mungkin pada sesetengah individu, angka ini hanyalah jumlah kecil bagi mereka. Tetapi tidak bagi saya secara peribadinya. Jumlah perjalanan ini terkumpul sejak mula menggiatkan diri untuk berbasikal pada penghujung tahun 2008. Dari meminjam basikal milik rakan kepada memiliki basikal sendiri, dari tidak tahu apa-apa mengenai aspek teknikal basikal kepada mula mempelajari dan membaikinya sendiri apa yang termampu, dari hanya mengikuti acara kayuhan anjuran organisasi besar mahupun anjuran rakan kepada boleh merancang sendiri laluan dan membawa rakan-rakan lain untuk menyertai.

Banyak pengetahuan dan pengalaman diperolehi sepanjang perjalanan lalu. Dan masih banyak lagi yang menunggu di luar sana untuk dilalui. Slogan "Success is a journey, not a destination" yang saya lihat ketika berkembara ke Tanjung Piai seakan membakar lagi semangat untuk meneruskan pengembaraan.


Klik untuk pembesaran imej


34
Sila rujuk surat beranak atau nama sopannya sijil kelahiran pada gambar di atas. Ohhh ya, hari ini tanggal 13hb Feb 2012 bersamaan 20 Rabiulawal 1433H merupakan hari ulangtahun kelahiran saya yang ke 34. Untuk info, entry ini telah saya siapkan awal terlebih dahulu dan di'auto-update' pada tarikh dan masa yang ditetapkan. Harap maklum !

Watikah Ulangtahun Edisi ke 34 

Terlebih dahulu, syukur Alhamdulillah pada Allah SWT, Tuhan sekalian alam. Di atas izin dan kehendakNya saya masih mampu bernafas, diberikan kesihatan dan melalui fasa umur seterusnya. Terima kasih pada ibu yang melahirkan, bapa yang membanting tulang mencari rezeki dan menjadi ketua keluarga. Adik beradik, saudara mara terdekat mahupun jauh, guru-guru dari peringkat pra-sekolah mahupun ke pengajian peringkat tertinggi serta rakan-rakan dari kecil sehinggalah sekarang.

Ketika anda sedang membaca artikel ini, saya mungkin belum pulang dari kembara berbasikal di destinasi berhampiran. Suprise  !!

Seolah sudah menjadi tradisi tahunan saya menyambut hari kelahiran dengan kembara berbasikal. Dimulai pertama kali dengan destinasi Kuala Lumpur - Port Dickson - Kuala Lumpur pada tahun 2009 diikuti ulangtahun kelahiran ke 32 dengan mengadakan kayuhan Cherating - Kuala Terengganu - Cherating. Pada tahun lepas pula, kembara Temerloh - Tasik Bera - Tasik Chini - Temerloh atau apa yang dipanggil sebagai Kayuhan Dua Tasik di Pahang telah diadakan dan boleh dianggap seperti jaringan 'hatrik' jika dipandang dari perspektif permainan bolasepak. Diharapkan tradisi ini dapat saya teruskan di tahun mendatang selagi termampu dan berkesempatan masa.

Untuk ucapan selamat harilahir yang telah atau bakal saya terima dari pihak tuan/puan/abang/kakak/adik melalui pelbagai medium seperti laman sosial, email, sms dan panggilan telefon, Ianya amat saya hargai dan didahului dengan ucapan terima kasih. InsyaAllah akan membalas kesemuanya sekembalinya saya dari perjalanan kembara berbasikal. Bukan hadiah yang saya pinta, bukan juga kad ucapan yang saya harapkan. Cuma sekadar doa dari semua mendoakan kesejahteraan saya di dunia dan akhirat, itu sudah memadai. Wassalam.

Azizan Zolkipli,
12hb Feb 2012, 0136 hrs
Shah Alam.


Basikal pertama yang dimiliki, beroda tiga
 
Basikal kedua yang dimiliki


"Life is like riding a bicycle.
To keep your balance you must keep moving ..."
- Albert Einstein
 

2 comments:

gadisBunga™ said...

selamat ulangtahun pakcik...

semoga terus bahagia dan bersemangat untuk terus kembara. semoga pakcik dikurniakan kesihatan yang baik sentiasa. amin....

:)

*

saya suka nombor!

Azizan Zolkipli said...

gadisBunga: Terima kasih atas ucapan selamat & doanya tu. Amin ...
Suka nombor juga, sama lah kita ! Tengok tak dulu drama NUMB3R5 tu ?