ADS

06 January 2012

'Ceritera Touring' menang dua kategori !

Selamat tahun baru terlambat [terjemahan: happy belated new year] hehehe ... Salam sejahtera buat semua, harap belum terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru 2012 pada pembaca dan pengikut setia laman 'Ceritera Touring' ini.

Pertama-tama, bersyukur kepada Tuhan kerana masih dipanjangkan umur bagi menghadapi tahun 2012 ini. Moga semua berjaya melaksanakan azam tahun 2011, juga semoga tahun ini lebih bagus dari tahun sebelumnya mudah - mudahan ...

Ingat lagi artikel berjudul 26 fakta tentang seorang basikalis 'touring' bernama Azizan Zolkipli yang telah dimuatkan pada 16hb Nov 2011 lalu ? Ianya dibuat khas untuk menyertai kuiz soal selidik 26 Fakta Seorang Kaki Jalan oleh cik Fatt di laman Backpacker Busuk miliknya.

Pada siang semalam ketika membaca artikel terbaru Backpacker Busuk, alangkah terperanjatnya kerana mendapati artikel saya telah memenangi dua kategori, satu bagi soalan nombor satu dan satu lagi dalam kategori 'Readers Choice'. Bagi jawapan nombor satu, ia telah menjadi pilihan Ely yang juga selaku penaja hadiah. 

Komen dari beliau: 
"Walaupn dia tak cakap umur bape, ape status tapi aku caya tu nama dia dalam Mykad..."

Komen saya pula:
"Adoyaiiii, macam tu pun boleh ke hehehe ... Terima kasih Ely, umur saya nak masuk 34 tahun pada Februari ini, status 'bujang empat' hahahaha ...Kalau tak percaya, tengok pada badge Facebook di sebelah kanan laman ni hehehe ..."

Ayuh kita sama-sama lihat sedutan melalui printscreen yang telah saya buat. Klik pada gambar untuk pembesaran imej.

Soalan # 1: Pengenalan diri, yang berjaya menarik perhatian Ely

Walaupun tidak berjaya memenangi kategori pilihan oleh Fatt, namun Ceritera Touring tetap menjadi saingan kepada blog Yantie Ahmad yang memilih untuk menjadikan selam skuba (scuba diving) sebagai genre penceritaan kembaranya. 

Komen dari Fatt sendiri:
"Sebenarnya aku split jugak antara entry Yantie dan Azizan @ Wakjan sebab kedua-duanya totally berlawanan dengan our stereotype traveller's tale dan kedua-duanya dari genre yang berbeza tapi aku terpaksa memilih ... arghh ... !! But seriously aku suka baca entry cycling tu ! ..."

Komen saya:-
Aduhhh Fatt, Wakjan faham situasi kamu ... Sungguh sukar untuk membuat keputusan kan ? Walaupun tak dapat memenangi kategori pilihan, dapat bersaing secara sengit pun dah cukup membanggakan Wakjan. Terima kasih kerana meminati entry cycling Ceritera Touring ( :

Komen dari Fatt tentang saingan antara blog Yantie Ahmad & Ceritera Touring

Tuah yang kedua bagi blog Ceritera Touring adalah memenangi 'Readers Choice', seperti ditulis oleh Fatt dalam laman blognya:

"Seperti yang telah dijanjikan aku nak bagi suprise kat readers yang vote. Haritu aku cakap nak bagi 1 tapi nampaknya ada 2 readers yang bertuah. Aku split tatau nak pilih mana satu sebab dua-dua punya komen berjaya menarik hati aku ..."

Nak tahu apa pula komen pengundi, nah bacakan komentar dari Ajlaa: 

(a) Isu travel dikupas dari sudut lain. Tak sangka berbasikal boleh membawa beliau sejauh ini. Rupenye negara sendiri pun byk tmpt utk diterokai dengan cara tersendiri. He changes saya punya persepsi. Selama neh saya anggap orang yang berbasikal neh saje-saje, untuk menyehatkan badan pastu mcm takde keje menghabiskan duit banyak-banyak untuk hanya aksesori. Basikal beribu, baiklah macam habiskan duit untuk benda lain ke. Beliau ubah persepsi, tapi idakler smpi boleh memotivasikan diri saya untuk berbasikal pulak lepas ini. hehe.

(b) Observation beliau ... O M G! Sangat detail dan terperinci. Saya pun belum tentu dapat describe sebegitu. Kalo orang tanya, akan mention point-point penting je. Bukan takat observation je, semua benda pun beliau menceritakan dengan detail berserta sebab dan musabab skali.

(c) Ilmiah bah entri neh. Penulis siap beri amaran lagi kepada diri sendiri. Entri ini adalah cara terpantas untuk mengenali sukan berbasikal dengn lebih dalam dalam masa yang singkat. Ade formal dan saintifik jugak sebab segala aksesori basikal itu pun jarang di dengar, tp semua diolah dgn baik. eceh. syabas~ 

Komen dari saya:
Terima kasih Ajlaa kerana memilih & menyukai Ceritera Touring. Rasa berbangga dan seronok kerana berjaya menggubah persepsi kamu mengenai kembara berbasikal ini. Ya, memang benar negara kita masih banyak lokasi untuk diterokai. Harap lepas ini kamu akan berinspirasi untuk berkembara dengan basikal pula hehehe ...

Mengenai observation saya pula, rasanya belum cukup detail tu. Apabila kita boleh memberikan observation yang lebih bagus, itu bermakna kita telah menjiwai dengan sepenuhnya apa yang kita lakukan.

Dan yang terakhir, saya akan cuba memberikan kefahaman kepada pembaca tentang sebarang terma teknikal yang akan digunapakai. Iyelah, bukan semua yang mengikuti perjalanan Ceritera Touring ini memiliki minat yang sama seperti saya khususnya atau kami penggiat sukan berbasikal ini secara amnya. 

Printscreen dari blog Backpacker Busuk, mengenai komen dari Ajlaa.

Komen dari Ajlaa, yang menjadikan Ceritera Touring pilihan bagi Readers Choice

Kejayaan ini saya kongsikan bersama kenalan di laman sosial Facebook, ramai juga yang mengucapkan tahniah dan memberikan komen. Jutaan penghargaan dan ucapan terima kasih saya ucapkan kepada individu tersebut, tidak kurang juga yang sekadar tekan butang Like. "Kerana Like mu begitu berharga ..." Tiru macam iklan komersial hihihi ...

Perkongsian di Facebook - Bahagian 1

Perkongsian di Facebook - Bahagian 2

Perkongsian di Facebook - Bahagian 3

Perkongsian di Facebook - Bahagian 4

Yang klik Like juga, tidak dilupakan. Terima kasih semua !

Tiga belas juta ucapan terima kasih saya ucapkan pada semua yang membaca, memberi komen, mengkritik laman Ceritera Touring ini mahupun yang klik pada iklan yang terdapat di dalamnya hik hik ... Segala jasa baik anda, hanya Tuhan sahajalah yang dapat membalasnya. Azam tahun 2012 bagi laman Ceritera Touring ini, ialah untuk melengkapkan pengkisahan perjalanan kembara berbasikal saya sepanjang tahun 2011, seperti senarai berikut:

1) Kayuhan Solo Telok Kemang - Shah Alam: Sikit lagi hendak dihabiskan. Tungguuu ...
2) Kayuhan Solo Bandar Klang, Bandar Diraja Selangor.
3) Kayuhan Duo: Shah Alam - Jugra - Pantai Kelanang - Pantai Morib, bersama Adnan.
4) Kayuhan NJ: Touring KL - Selangor - Perak - Pahang, bersama tiga rakan kayuhan.
5) Kayuhan Trio: Shah Alam - Sekinchan, bersama pasangan suami isteri
6) Kayuhan Solo Hari Natal 2011: Shah Alam - Jeram

Harapan saya untuk tahun 2012 ini, adalah untuk melihat aktiviti pelancongan kembara berbasikal (touring) semakin mendapat tempat di hati warga negara kita. Wassalam ...

"Life ought to be a struggle of desire toward adventures whose nobility will fertilize the soul" - Rebecca West 

6 comments:

gadisBunga™ said...

tahniah pakcik! sememangnya blog dan entri pakcik memang layak menang. :D

Azizan Zolkipli said...

@gadisBunga: Hmmm, rasa macam tak layak lah. terlalu banyak lagi kekurangan dalam laman ni. mungkin dah rezeki kot ... akan cuba berusaha lagi untuk jadi yang terbaik ...

Fatt said...

jgn ckp gitu wakjan...takde pengalah bak kata vince :)

yg penting kita tulis seikhlas hati ok!

Anonymous said...

wah. tahniah2!

sy nk try makan mentarang lah nnt.
mcm sedap je. hehe

Azizan Zolkipli said...

@fatt: hehehe ... orait boss ( :

Azizan Zolkipli said...

@Anonymous: Terima kasih, terima kasih ! Haaaa, silakan mencuba. pasti unik rasanya ...